Hej.
Mitt band ska snart på en turné utanför EU, närmare bestämt i Kanada.
Inför detta har vi köpt in merchandise från leverantörer i Kanada och USA och fått varorna levererade till en adress i Kanada för att simplifiera vår logistisk.
Nu har jag blivit osäker på hur detta ska redovisas.
Jag bokför i Dooer med en förenklad kontoplan där det enda tillgängliga kontot för inköp från utanför EU verkar vara konto "4548 - Inköp av varor från ett land utanför EU (Import)".
Men detta konto gäller ju som synes för import...
I detta fall har vi
* köpt in varor från leverantörer baserade utanför EU
* fått varorna levererade till en adress utanför EU
* samt kommer att sälja varorna till kunder utanför EU.
Därmed känns det knepigt att bokföra hela inköpen som import?
- Några få återstående exemplar tas eventuellt med hem efter turnén och dessa tänker jag vid den tidpunkten bör bokföras på "4002 - import av varor utanför EU". Dock oklart vilket motkonto som ska användas i det fallet?
Tips och tankar mottages tacksamt!