Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
AlmaAdrovic
MEDLEM

Renovering och tillbyggnation i hyrlokal

Hej, har precis börjat hyra en lokal där vi kommer att behöva bygga till en våning med utrymme för kontor, kök och förvaring osv (det är jätte högt i tak). Finns det särskilt konto för köp av material eller ska man bara använda 5460?

 

Med vänliga hälsningar Alma

2 SVAR 2
Anna-Lena6
MEDLEM

Hej! 

Eftersom det är en hyrd lokal kan ni bokföra kostnaderna på ett 50XX konto. För att hålla koll på vad det kostar (för er egen skull) så kan man ju förslagsvis lägga upp ett nytt konto särskilt för bygget. Annars tror jag inte att det spelar något roll vilket konto i klass 5 ni väljer.

En ombyggnad blir samma sak som om du ägde lokalen. d.v.s en tillgång. Reparationer är direkt avdragsgilla typ kto 5070 men om- ny- eller tillbyggnad hanteras annorlunda. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/331001.html