Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tintin
MEDLEM

Resultaträkningen i årsredovisningen visar ett minus belopp

Hej,

Jag använder er tilläggstjänst för årsredovisning och lade märke till att när allting var klart, så stämde inte resultaträkningen i årsredovisningen. Men i balansräkningen visas det rätta resultatet för räkneskapsåret. 

Resultaträkningen visar först ett positivt belopp efter att ha räknat bort intäkt mot kostnader, sedan när skattebeloppet på årets resultat räknas av i resultaträkningen blir helt plötsligt resultatet minus. Detta trotts att själva resultatbeloppet är betydligt större än skattebeloppet som dras av. 

Ett exempel på hur det ser ut:

Resultat efter finansiella poster: 200 000
Resultat före skatt: 200 000

Skatter
Skatt på årets resultat: -50 000

Årets resultat:  -60 000

Hur kan detta komma sig? Då i balansräkningen i årsrapporten visar den det faktiska resultatet som blev. Det vill säga, ett positivt resultat, och inte ett negativt resultat. 

Det verkar som att systemet av någon anledning verkar ha bokat årets resultat fel när den gjorde de automatiskt, eller har jag missuppfattat något?

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svårt att svara på utan att kunna se ditt system. För att kunna svara på detta behöver jag följande. En balans och resultaträkning från bokföringssystemet.
samt motsvarande från bokslut/deklarationssystemet.

Bifoga dessa som bilder så skall jag se om jag kan lista ut vad orsaken är.

/Joachim

Balansräkning från bokföringsprogrammet kommer först, där stämmer det beräknade resultatet överens med resultatet i resultaträkningen från bokföringsprogrammet. Längst ner är resultaträkningen från årsredovisningsprogrammet, där rätt resultat enligt resultaträkningen från bokföringsprogrammet står, men efter skatteavdraget verkar systemet hitta på något eget.

Värt att notera kan vara att jag först råkade bokföra åretsresultat felaktigt, då jag senare insåg att man inte skulle bokföra detta själv då årsredovisningsprogrammet gör det själv tydligen, så la in en korrigering som nollade både konto 2099 och 8999. 

Det konstiga är att nu stämmer inte balansräkningen överrens i årsredovisningsprogrammet, men i bokföringssystemet balanserar den med det beräknade resultatet som resultaträkningen från bokföringssystemet tog fram.
Balansräkning från bokföringsprogramBalansräkning från bokföringsprogramBalansräkning från bokföringsprogram fortsättningBalansräkning från bokföringsprogram fortsättningBalansräkning i årsredovisningsprogramBalansräkning i årsredovisningsprogramBalansräkning i årsredovisningsprogram fortsättningBalansräkning i årsredovisningsprogram fortsättningResultaträkning från bokföringsprogramResultaträkning från bokföringsprogramResultaträkning från bokföringsprogramResultaträkning från bokföringsprogramResultaträkning från årsredovisningsprogramResultaträkning från årsredovisningsprogram

Från årsredovisningsprogramFrån årsredovisningsprogram

Detta kommer från årsredovisningsprogrammet, här syns mina manuella verifikationer och korrigering av årets resultat, noterbart är att råkade bokföra verifikation A1479 på fel sida. Dvs jag bokförde debet för 2099 och kredit för 8999, fast det egentligen skulle vara tvärtom då det var vinst och inte förlust. Men det borde väll inte spela någon roll då jag nollställde båda sidorna med korrigeringsverifikationen. Men här syns ju S1 där systemet själv verkar gå in o göra en korrigering av 8999 där den lägger årets resultat på kredit sidan ändå även fast det är vinst.

Hej

Problemet är att du först lagt in bokföringen av årets resultat vilket man inte skall göra om man skall använda någon av våra boksluttjänster. årsredovisningsprogramet har sedan försökt nolla bokföringen av årets resultat vilket gör att det blir fel.

Frågan är om din ändring är gjort innan eller efter du synkat datan tillbaka till bokföringsprogramet? Bör gå att uppdatera med nya synkroniseringar mellan bokförings och deklarationsprogramet.

Rekommenderar att du ringer in till vår programsupport för mer hjälp med detta.

/Joachim

Hej, 

Tack för svar, jag har redan uppdaterad bokföringsvärdena i bokslutsprogrammet flera gånger efter att jag lagt in korrigeringsverifikationen. Det stod mycket riktigt i bokslutsprogrammet att man inte skulle bokföra årets resultat, vilket jag korrigerade direkt med korrigeringsverifikationen. Det stod att om man redan har bokfört årets resultat, skulle man göra en korrigeringsverifikation så det blev 0 på båda sidorna av knotorna, vilket jag gjorde.

Har flertalet gånger uppdaterad synkroniseringen mellan bokföringsprogrammet och bokslutsprogrammet efter korrigeringsverifikationen gjordes.

Hej

Ok är inte fullt insatt i deklarationsprogrammet och om det går att ta bort det som systemet gör automatiskt så mitt råd är att du ringer in på 0470 - 70 62 00 så kan antingen de som kan programet mer i detalj hjälpa dig eller så får de eskalera ärendet till produktägarna som är experter på programvaran. 

Det är den automatiskt bortbokningen som dekalrationsprogrammet som gör att årets resultat inte blir rätt.

/Joachim

Therbén Redovisning AB
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Hej tintin, 

Efter att ha sett din balans-och resultaträkning så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult får att gå igenom siffrorna.

Jag ser mängder med fel som du bör rätta till innan du gör din Årsredovisning.

Mvh

Hanna