Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susanne6
MEDLEM

Resultatrapport

Kan man flytta konton på resultatrapporten under "Övriga externa kostnader" och istället lägga dem under "Rörelsens kostnader - råvaror och förnödenheter mm"?

Som det är nu ligger frakter vid försäljning under "Rörelsens intäkter - nettoomsättning", men frakter vid inköp ligger inte under "Rörelsens kostnader" utan iställer under "Övriga externa kostnader".

Det gör ju att bruttovinsten blir fel då fraktkostnaderna inte ligger med på utgiftsidan.

Frakterna är samma vid inköp som försäljning.

3 SVAR 3
LW -60
CHAMPION

Köper du in en vara eller varor som du skall omsättas i bolaget och dessa  varor tillhör rörelsens direkta kostnader (bokas på ett 4-konto) ska du lägga frakten med kostnaden för inköpet. Frakten ska inte gå på separat konto, utan det ska bakas in i priset för varan du köpt (på samma konto som varuinköpet). Det är därför du upplever det tokigt.

Du ska ha en eloge att du sett det här, det är det inte alla som gör!

Mvh Lena

Susanne6
MEDLEM

Hej Lena

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar. Frakten varierar ju från gång till gång, så det går inte att baka in den i priset.

Hur menar du att jag ska göra?

Mvh Susanne

När du får en vara skeppad till dig, tillkommer en fraktkostnad på fakturan.

På fakturan har du alltså en kostnad för själva varan och du har också en rad för transportkostnaden.

• Du klumpar ihop allt och lägger det på "inköp av varor", konto 4xxx.

Även om kostnaden för varan kommer separat, föreslår jag att du lägger den på "inköp av varor". Då har du fraken automatiskt under "Rörelsens direkta kostnader". Utan den frakten skulle du inte kunna ha en verksamhet, därför ska frakten in där. 

Vill du boka om 5710-frakten till ett konto under kontoklass fyra, flyttar du bara över summan som ligger på 5710:

5710 i kredit:   x antal kronor (det ska bli noll)

4xxx i debet:    x antal kronor

Mvh Lena