Jag har en fråga gällande hur man ska hantera ett retroaktivt skatteavdrag från en anställds lön. I mars månad betalades lönen ut utan att bilförmån hade dragits av. Korrekt belopp inklusive bilförmån har dock rapporterats till Skatteverket, vilket innebär att den anställde fick 800 SEK mer utbetalt än vad som borde ha betalats.
Vilket är det bästa sättet att korrigera detta:
- Bör vi dra av de extra 800 SEK från den anställdes lön vid nästa löneutbetalning? Om ja, hur bokförs detta korrekt (vilket kontonummer ska användas)?
- Alternativt, bör den anställde föra tillbaka 800 SEK till företagets konto? Om detta är det bästa alternativet, hur ska transaktionen bokföras?
Jag uppskattar din vägledning kring det mest lämpliga och korrekta tillvägagångssättet.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Ni kan dra av de 800 från nästan lön, Använder ni något av våra lönesystem så använder ni lönearten "extra skatt". De 800 kronorna bokförs då på konto 2710 Personalskatt precis som den vanliga skatten som dras av.
/Joachim
Hej Joachim, tack för ditt svar.
Om jag bokför -800 SEK på konto 2710 påverkar det preliminärskatten, men rätt preliminärskatt och arbetsgivaravgifter är redan betalda till Skatteverket. Beloppet ska återkrävas från redan utbetald nettolön.
Är det korrekt att bokföra det på konto 2790 (Övriga nettoavdrag) som -800 SEK, så att skatten för den aktuella lönen inte påverkas och beloppet återkrävs från nuvarande nettolön?
Hej
Om rätt skatt tidigare är bokförd så måste det vara för mycket bokfört på kontot för bruttolön 7010, 7220 t ex. I så fall bör detta konto krediteras när avdraget görs för att den totala lönekostnaden skall bli rätt i bokföringen.
Frågan är om rätt skatt och arbetsgivaravgift är bokförd sedan tidigare?
/Joachim
Ja, korrekt skatt skickades till Skatteverket, men precis som du sa måste konto 7010 krediteras med de 800 kr. Så skulle det vara okej om jag i den nya lönen använder 2790 för att dra av de 800 kr från min nettolön utan att det påverkar skatten?
Hej
jag skulle säga att det räcker med att vis nästa lön minska beloppet på 7010 när du bokför upp den lönen.
2790 behöver inte användas som jag ser det.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.