Hej!
Jag bokföringen åt en ideell förening och funderar över bokföring skatter.
Vi är en allmännyttig ideell förening så betalar ej skatt på våra inkomster (bidrag och gåver, medlemsavgifter, sålda tjänster). Det vi betalar skatt på är löner och pensionkostnader.
Löneskatt har jag koll på, den bokför jag varje månad och anmäler till Skatteverket.
Däremot förstår jag inte riktigt hur vår prel skatt, slutgiltig skatt och särskild löneskatt för pensionskostnader änger ihop.
I nuläget bokför jag löpande prel skatten så här:
Debit: 2510 Kredit: 1630 (skattekonto)
Tillgodoförd debiterad prel skatt bokför jag:
Debit: 1630 Kredit 2510
Pensionkostnader (Fora) betalar vi också som ett prel belopp varannan månad och sedan ett slutbelopp efter skatteårets slut. Detta bokför jag på 1930 och 7571.
Men hur bokför jag egentligen slutskatten?
Och hur bokför jag särskild löneskatt på pensionkostnader
Allt gott
Anders
Hej,
Om ni betalar pensionskostnader (Tjänstepension SAF/LO) till Fora så ska det redovisas till Fora varje månad och man får faktura löpande. Det finns alltså inte längre några preliminära premier till Fora när det gäller SAF/LO-kollektivet utan endast för de försäkringsdelar som berör tjänstemännen.
Den F-skatt som ni betalar är för att täcka löneskatten som uppstår för tjänstepensionspremien till Fora.
Fora har under 2024 inte varit supersnabba med fakturorna avseende månadsrapporterade löner, det gör att kostnaden släpar med upp till 2 månader, men den bör ändå bokas upp för samtliga löner under året i samband med bokslut. Vill man ha koll på underlaget för löneskatten så kan man bokföra den del av premien som ligger till grund för löneskatt på konto 741X och resterande som du gör idag på 7571. Till grund för löneskatt är premien för Tjänstepension SAF/LO och premiebefrielseförsäkringen. Du kan i samband med att du får fakturan boka upp 24,26 % av den premien i debet på 753X och i kredit på 2514.
I samband med bokslut så bokar du upp kostnaderna för de månader där fakturan har kommit efter bokslutsdatum, kostnaden på respektive konto och skulden i kredit på 2950 samt löneskatten för de pensionspremier som ligger i skulden.
När sen slutskattsedeln kommer så krediterar du 2510 med den inbetalda skatten och debiterar 2514 med den löneskatt som visas på slutskattsedeln. Mellanskillnaden läggs mot 1630. Om du betalar in restskatt så blir det en debitering mot 1630 och kredit 1930, får du utbetalt från skattekontot så gör du tvärtom. Glöm inte räntan på skattekontot.
//Carina
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.