Jag betalar ut en försenad lön för februari i början av mars och sen ytterligare en lön för mars i slutet av mars. Skatteverket påminner om att betala in arbetsgivaravgiften för februari.
Hur gör jag med arbetsgivardeklarationen som ska skickas in till skatteverket senast den 12 mars för februari månad?
Kan jag strunta i påminnelsen från skatteverket och skicka in skatten för de båda lönerna i början på april istället?
Kan jag ändra bokförings datum för den försenade lönen så att den ligger i februari som det var tänkt?
Du kan inte vänta till april, speciellt inte när Skatteverket har skickat påminnelse. Som arbetsgivare är man tvungen att senast den 12:e varje månad inkomma med uppgifter om vad som gick ut i lön månaden före. Den operationen göres med fördel i samband med lönekörningen. Då har man enbart utbetalsningen att komma ihåg att betalaut senast den 10:e månaden därpå.
Om du gjorde lönekörningen i februari, men nettolöneutbetalningen först i mars, är det enklare att regga och betala ut arbetsgivaravgift och skatt per 12 mars.
Mvh Lena
Lönekörningen är inte gjord, missade den då hjärnan gjorde en tankevurpa och glömde att februari bara har 28 dagar... så frågan är hur jag gör nu?
Ja...
Du gör lönekörningen i mars om du inte gjorde den i februari.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.