Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Heddan76
MEDLEM

Skattekonto i ideell förening.

Hej

Jag har under några år varit kassör i en liten ideell förening och inser nu att vi (och tidigare kassörer) helt missat att hantera skattekontot i spris (bokföringen). Under min tid har vi alltid skattat 0 och så även lång tid tillbaka, alltså ingen aktivitet på skattekontot så långt bak jag kan hitta. Tittar även på tidigare kassörers bokföring osv och ingen har tagit upp skattekontot. Men tydligen har vi haft 879:- på det kontot och nu under 2025 så fick vi ränta på dom (10 kronor) så det triggade en utbetalning till vårat Plusgirokonto i december. Hur hanterar jag detta bäst i Spiris? Året började som sagt med 879:- på skattekontot och nu är det 0 efter utbetalningen. Men i Spiris har skattekontot alltid varit på 0.
Felet har som sagt skett för kanske decennier sedan, men så klart ska jag/man varje år ha stämt av även det kontot, men ingen som tänkt på det eftersom vi 0-taxerar varje år. Och vi tänkte inte på det när vi startade med att bokföra i Spiris för några år sedan, då startade vi bara upp de konton (kassa och Plusgiro) som fanns från tidigare kassörers bokföring.

2 SVAR 2
LW -60
CHAMPION

Boka att pengarna kommit in på plusgirot i debet och att ni fått ränta 8314 Skattefria ränteintäkter. Förmodligen är det en ränta som legat och tickat så ta hela summan om 879 kr där.

Håll koll på skattekontot efter det.

Lycka till, Lena

Heddan76
MEDLEM

Tack, var ungefär vad jag misstänkte var den enkla lösningen.