Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlexErik
MEDLEM

Skattekonto

Hej, 

Upplever att jag får dubblett på skattekontot när jag följer ovan med koppling till bank och skattekonto hos Skatteverket. 

Exempel: 

- Överför skattebelopp från bankkonto till skattekonto => Dagen efter ser man bankhändelsen i Visma => Bokför bankhändelsen som 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) och den syns således både i skattekonto och som bankhändelse i Visma. 

- Dagen efter registreras händelsen genom kopppling till skattekonto i Vismas skattekonto som "Inbetalning bokförd Datum". Detta betyder att jag har 2 "händelser" i visma som avser samma händelse.  

Jag vet inte helt hur jag skall hantera "Inbetalning Bokförd". Är det ngt ni kan hjälpa med?

AlexErik_0-1759925149539.jpeg

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är korrekt att samma händelse kommer upp både på företagskontot och på skattekontot. Det är samma transaktion som visas på de två olika konton som är inblandade.

Du skall matcha dessa två mot varandra enligt bilderna nedan då bokörs de i samma verifikation.

På företagskontot ser det ut på detta sätt

På skattekontot ser det ut på följande sätt

Du behöver enbart bokföra inbetalningen av skatt från företgskontot på detta sätt.

Tryck på knappen matcha och välj överföringar mellan egna bankkonton. Välj skattekontot i rutan väölj bankkonto och matcha betalningen/återbetalningen som är gjord mot motsvarande post på skattekontot.

När den matchningen görs på ovan sätt så kommer båda händelserna dels den på företagskontot och den på skattekontot bokföras i samma händelse.

Om du redan har bokfört händelsen på företagskontot genom att välja konto 1630 manuellt så skall posten på skattekontot tas bort via papperskorgsikonen ute till höger.

/Joachim