Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
01lijo
MEDLEM

Soliditet över 100%

Hej! Min soliditet är 109% och när jag googlar ska man kunna ha max 100% i soliditet. Det är programmet som har räknat ut allting åt mig och jag tror jag har gjort rätt i bokföringen. Det som jag funderar på om jag har gjort fel i min bokföring är för min utdelning men jag tror den är rätt också. Kan jag ha över 100% och istället bara ändra värdet (109%) så att det är 100% ? Och då stämmer det? 

13 SVAR 13
Joachim E
MODERATOR

Hej

Svårt att svara på utan tillgång till ditt system och dina uppgifter. Det låter dock mycket så känns som något eventuellt inte är bokfört rätt. 

Du får gärna bifoga din balansräkning så får jag ta en titt på den och kika om beräkningen är korrekt eller om något ser konstigt ut i balansräkningen.

/Joachim

Skärmavbild 2025-06-09 kl. 13.59.40.png

Hej! Jag tror att det kan ha och göra med att skatteverket är skyldiga mig pengar som du ser på kortfristiga skulder, den kanske behöver bokföras som en fodran??

Hej

Ja har du en fordran på skatteverket så skall inte det ligga bokfört på ett skuldkonto. Sedan så skall du när soliditeten beräknas inte räkna med eventuella skulder. 

Formeln för att beräkna detta är följande.

Börja med att räkna ut ditt justerade egna kapital enligt nedan:

Justerat eget kapital = Eget kapital + ((1- skattesats) * obeskattade reserver)

När du fått fram det justerade egna kapitalet stoppar du in det i formeln för soliditet enligt nedan.

Soliditet i % = Justerat eget kapital / Totalt kapital

Så jag skulle säga att din solditet om du inte har några obeskatte reserver (periodiseringsfonder tex) är

70 %

Summa fritt eget kapital 59 388 / Totalt eget kapital 84 388 = 0,7037493

/Joachim

01lijo
MEDLEM

Jag har inte bokfört skulden alls utan det är system själv som har gjort det baserat på min momsredovisning så jag vet inte hur jag ska justera det?

Såg inga konton i din balansrapport men misstänker att den liger bokförd på 2650 och då får du bokföra om det beloppet till 1650 via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.

2650 Kredit
1650 Debet

Joachim

01lijo
MEDLEM

Skärmavbild 2025-06-09 kl. 14.55.03.pngSkärmavbild 2025-06-09 kl. 14.55.11.png
Här kan du se konton! Tack för all hjälp än så länge 🙂 

Hej

Beloppet på 2510 ligger rätt som det gör så ingen justering av de 737 kronorna behöva.

Momsen däremot behöver du göra två saker med.
1. Momsredovisningen måste bokföras så momsen blir bokförd och samlad på 2650
2. Sedan bokför du om din fordran för moms till 1650 via bokföring > Verifikationer  >Ny verifikation

2650 kredit 7 678
1650 Debet 7 678

/Joachim

01lijo
MEDLEM

Okej! Det blev mycket bättre nu är min soliditet 99.1 enligt programmet men du trodde det skulle bli 70% så något kanske inte är helt rätt än?? Skärmavbild 2025-06-09 kl. 15.10.55.png

Hej

Vet inte alls hur systemet gör denna beräkning men justerat eget kapital borde om jag minns rätt vara det fria egna kapitalet och det totala egna kapitalet vara bundet och fritt eget kapital tillsammans. Får överlämna denna fråga tilll någon som kan detta med soliditet bättre än mig. 

/Joachim

01lijo
MEDLEM

Okej! Systemet räknar på Summa eget kapital alltså 84388 delat med summa eget kapital och skulder alltså 85125 om det hjälper 

Kan bokföring men uträkning av soliditet är inte min starka sida så om det är rätt eller ej vågar jag inte ge mig in på. Försökt lista ut vad justerat eget kapital är genom att läsa 4 olika ariklar om det men har inte blivit klokare.

Så måste be dig kolla med någon som kan detta bättre än vad jag kan.

01lijo
MEDLEM

Kommer någon annan hoppa på tråden eller hur funkar det? 

Hej

Inget jag kan garantera utan upp till valfri användare av forumet att svara i så fall. jag hade vänt mig till en konstult/revisor eller liknande om du vill ha ett snabbt svar. 

/Joachim