Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eija48
MEDLEM

Stripe omvänd EU moms eller inte?

Hej,

Jag ser att flera inlägg här svarar att Stripes avgifter ska bokföras på typ bank/kort avgifter utan moms. Ser samtidigt flera ställen som säger att dessa avgifter inte är skattebefriade och ska bokas med eu moms. Att Stripe inte är en bank utan det är belagd med omvänd moms då de är skrivna på Irland. Vad gäller egentligen?

Tack!

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det skall framgå av ditt underlag från Stipe där kostnaden/avgiften specificeras. Står det reversed charge eller omvänd skattskyldighet på underlaget så gäller Omvänd moms och kostnaden skall bokföras på konto 6044 med momskod 21 (25%)

Står det inget om reversed charge så kan du bokföra det på konto 6570 eller 6044 utan momskod.

/Joachim

Tack! Tyvärr står det lite otydligt så här -

It is the responsibility of the customer to determine the correct local treatment in respect of the receipt of these services

including any reverse charge considerations. Stripe Payments Europe, Limited is registered in Ireland, company number

IE513174. Registered Office: The One Building, 1 Grand Canal Street Lower, Dublin 2, Co. Dublin, Ireland.

Ok

Som jag tolkar ett av dina svar så stod det reversed charge på underlaget och då är det omvänd skattskyldighet som gäller. Det är detta som alltid styr. Dvs framgår det på undrelaget att det är reversed charge så skall man bokföra omvänd skattskyldighet gör det inte det så bokför man det utan moms.

Men om underlaget kommer från irland så skall det som regel alltid framgå.

/Joachim

Tack jag förstår men jag tolkar det mer som att det står att det är upp till mig att veta om det ska vara omvänd eu-moms eller inte?

Ja man får läsa på underlaget/Fakturan/kvittot man får. Det är vad som står på det som styr hur det skall bokföras och om moms skall tas upp.

Så är det alltid med moms. Står det inget om svensk moms från en svensk leverantör så får man inte dra av moms t ex.

/Joachim

Men det står ju så otydligt, det står att det är upp till kunden att veta om det ska vara omvänd eu-moms eller inte? Läste du texten jag delade, som står på fakturan? 

Det står även 

Reverse Charge VAT may be applicable

Så frågan är tänker jag om det är moms på dessa typer av avgifter i Sverige. Ser ut som att ni tidigare har svarat att det inte är det men när man läser det Skatteverket hänvisar till så tycker jag det är svårt att veta vad som gäller?

Hej

Om det står på underlaget samt att underlaget/företaget har ett momsregistreringsnummer från ett annat land så skall man använda omvänd moms. 
Men det måste framgå av underlaget. 

Misstänker att det står Reverse Charge VAT may be applicable pga att detta mest troligt hanteras olika i världens alla länder. 

/Joachim