Nu är det stopp i skallen. Jag har bankkoppling och använder Zettle. När jag går in och matchar inbetalningen från Zettle så har systemet lärt sig följande konton 1930 och 1580. Det är försäljning av momsfri tjänst. Så det har jag matchat och bokfört Det finns verifikationer 1930 6570 på kortavgiften som Zettle tar det blir automatiskt. Men jag har inte aktivt bokfört dem. Nu får jag lite panik. Är det rätt som jag gjort?
Löst! Gå till lösning.
Har du koppling mellan Visma och Zettle också? Då är det rätt. För kopplingen har då redan bokfört själva försäljningen och kortavgiften och det du gör är att du bara stämmer av inbetalningarna mot balanskontot 1580.
Ja kopplingen måste jag ju ha mellan Visma och Zettle då verifikationen finns men jag ska kolla sen. Allt som jag säljer via Zettle går in automatiskt samt swish så jag stämmer bara av i matchningen. Då blir det bara 1930 och 1580 som jag stämmer av och bokför alltså?
Hej
Det kan eventuellt vara en avgift på det utbetalda beloppet du behöver ta hänsyn till också. Är det en avgift avdragen från det utbetalda beloppet så är det konto 1930, 1580 och 6040 du skall bokföra upp det utbetalda beloppet mot.
/Joachim
zettle har ju sin transaktionsavgift. Det är den avgiften som jag inte vet är bokförd automatiskt då det finns verifikationer på säg 2 kr och det står zettleavgift. Jag tar inte avgift för att folk tar kort. Jag ska djupdyka och se om jag kan lösa det
Det som står som zettleavgift är kostanden för kortbetalningarna som zettle tar och det bokförs också automatiskt när man har en koppling.
Nej det bokförs automatiskt vid en koppling till zettle. Så när man stämmer av så är det bara mot 1580 som alla inbetalningar ska bokföras.
Tack. Då vet jag. Ni är guld värda.
kan jag ha det på detta sätt?
Hej
Om du har de olika försäljningstyperna så kan du absolut ha det på det sättet.
/Joachim
Supertack.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.