Hej.
Jag skall byta leverantör för inlösen av kortbetalningar. Den gamla betalade ut hela beloppet och sedan var det faktura 1 gång i månaden på transaktionsavgifterna. Den nya drar transaktionsavgifterna direkt och betalar alltså ut en mindre summa än vad som står på dagsavslutet från betalstationen samt kundkvittona för dagen. Hur skall man tänka när man bokför för dagen?
/magnus
Jag skulle tänka så, att man tar en sak i taget, att blanda hit och dit blir bara rörigt.
Börja med att när pengarna kommer in, mata in det belopp på bankkontot (1930) du skulle haft INNAN transaktionsavgiften drogs.
Beräkna din intäkt och moms om du har det
När dessa summor ligger som de skall, minska 1930 med den summa transaktionsavgiften är och kostnadsför transaktionsavgiften.
Då bör det enklare bli rätt.
Mvh Lena
Tackar!
Så skapa en verifikation med beloppet innan transaktionsavgiften drogs och sedan skapa en verifikation på transaktionsavgiften? Har jag förstått tanken rätt då?
/mange
Du kan lägga detta i samma verifikat. Bara du tar "pengar in" för sig och "pengar ut" för sig.
Mvh, Lena
Tack för alla tips.
Blev lite osäker på exakt hur jag skall göra för att det skall bli helt rätt.
Säg att jag säljer momsfritt för 640 med en bankavgift på 4.55
Alternativ1: Konto 1930 Deb 640, Konto 3044 Kred 640, Konto 1930 Kred 4.55, Konto 6570 Deb 4.55
Alternativ2: Konto 1930 Deb 635.45, Konto 3044 Deb 640, Konto 6570 Deb 4.55
/mange
Bägge alternativ fungerar, har man aldrig gjort en transaktion som denna, kan alternativ 1 vara bra för att man staplar upp intäkter för sig och kostnader för sig. Har man gjort alternativ ett tre gånger och känner igen sig, kan man gå över till alternativ 2.
Mvh, Lena
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.