Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dantillberg
MEDLEM

Trassel efter aktieutdelning

UPDATE för den intresserade. Jag fick aldrig något svar på denna i forumet trots flera dagars väntan, det var väldigt tråkigt det. Men med hjälp av Visma-supporten (tack!!) och lite eget klurande så löstes denna enligt följande:
- Diffen på 13 kr var en felbokning som jag gjorde tidigare, nån korrigering (troligen ränta) som bokades som skatteskuld istället för som det faktiskt var en preliminärskatteinbetalning. En ombokning mellan 2510 och 2518 löste problemet.

- De två varningarna var två olika fel i följande sida som man når från "Upprätta årsredovisning - Förändringar i eget kapital".

dantillberg_0-1783603197875.png

1 var gulmarkerad, vilket innebär att den var ändrat (och jag vet inte hur den kan ha blivit det, har inget som helst minne av att jag varit här förr eller ändrat nåt balanserat resultat). Placerar man muspekaren över rutan kommer det tre streck, och när man klickar där får man möjlighet att exekvera "Återställ belopp" och så var den första varningen fixad.

2 var tom. Jag trodde jag gjort allt man behövde göra vid en tidigare aktieutdelning, då den vad jag trodde var bokförd och klar. Men här behöver man skriva in sin aktieutdelning själv. Och sen var den andra varningen borta.

Nu är varningarna borta och årsredovisningen vad jag kan se och förstå komplett och i balans.

================================

Hej,

jag har fått rejält med trassel och börjar få tidsnöd. 2024 gjorde jag en aktieutdelning om 70000 kr efter många år utan att ta ut några pengar ur mitt lilla AB. Pengarna betalades ut sommaren 2025 (jag har förstått att jag pga bristande kunskap delade ut för mycket pengar men - antagligen - via en notering som programmet gjorde, "styrelsens yttrande om vinstudelning" så blev årsredovisningen godkänd ändå sommaren 2025).

I årsredovisningen för 2024 har vi bland annat följande:

dantillberg_0-1783455388042.png

Och dessa 4445 är också, iaf nästan, det som står ingångsvärde i "förändringar i eget kapital" nu när jag skall redovisa år 2025.

dantillberg_1-1783455476005.png

Jo, det finns som synes en diff på 13 kr som jag faktiskt inte riktigt begriper men den härrör från 2024 och var något slags felregistrering som jag inte riktigt vet hur jag skall reda ut...ännu. Men viktigare just nu:

Jag får dessa varningar i slutet:

dantillberg_2-1783455641961.png

Det stämmer att 2091 vid år 2024:s slut är -39069,22 vilket då är startvärdet på år 2025.

Så det stämmer förstås inte. Men hur kan jag reda ut den här soppan?

All hjälp mottages tacksamt. 

0 SVAR 0