Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Har du mer akuta frågor?
Kontakta en redovisningsbyrå.
Philip
MEDLEM

Uppstart av nytt konto från banken

Hej
Hur bokför vi då vi nu kopplat ett bank konto till visma.
Vi har en enskild firma och har sedan tidigare i bokföringen haft pegar för skatt satta på konto 1920. När banken kopplade ett fysiskt bankkonto till visma så dök det upp som en ny bankhändelse att det finns x kr som ska bokföras. I bokföringen finns ju dessa pengar redan på konto 1920. Hur bör jag bokföra detta?

Nästa fråga.
Har enskild firma och öppnat ett avaza konto som jag sätter över pengar på. hur bokför jag det?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vad har ni kopplat bankkontot till för bokföringskonto i bokföring och fakturering?

Andra frågan behöver jag också mer info om. Avanza kontot är det företagets konto eller ett privat Avanza konto och vad exakt är det du placerar pengar till på avanza?

/Joachim

Hej
Ja det finns två företagskonto som är bankkopplade och det finns ett bankonto som heter företagskonto och är baknkopplat från det förs det över pengar till ett annat konto i handelsbanken som bevarar pengar för moms och skatt och från det kontot betalas det sedan ut till skatteverket. Skattekonto ( men är ett företagskonto i handelsbanken är kopplat och det var där när man i från handelsbanken startade ett nttt företagskonto som dessa xxxkr står nu som behöver bokföras utifrån att det är en kassa händelse. Pengarna har flyttats från ett privat sparkonto till ett affärskonto för att kynna koppla det och det skedde i mars och efter det så har det ju blivit en bankhändelse som ska bokföras. 
Ang andra frågan återkommer jag straxt

Hej

Det jag behöver veta är vilka bokföringskonton bankkontona är kopplade till. Det ser du om du går in under Inställningar > Kassa- och bankkonton.

/Joachim