Hej,
Jag bokade bort utbetalningar för den 2/2 skrev ut journal och godkände så det fördes över till bokföringen innan jag kom på att jag ju inte avslutat januari utan har lite leverantörsfakturor som har fakturadatum i januari som ska läggas in och bokföras. Vilket nu betyder att jag har en verifikation med februari datum och sen kommer få fler i januari efter den. Hur rättar jag enklast till det? Hoppas jag förklarat tydligt nog annars bara ställ följd frågor.
Hoppas på svar.
/CarinA
Du jobbar i Admin?
Jag har för mig att det går att mata in fakturor för januari och journalföra dessa i januari också även fast man bokat in fakturor för februari. Programmet är duktigt på att känna av månader och gå efter det. Testa och hör av dig igen ifall det inte fungerar.
Mvh Lena
Hej Lena,
Tack för svar men jag var nog otydlig i min fråga för jag tänker inte att det är problem med att lägga in fakturorna på januari utan problemet är med själva ordningen av verifikationerna. Jag har ju nu en verifikation med februari datum och efter den kommer jag få fler verifikationer på januari innan jag kan avsluta januari och börja bokföra i februari. I vanliga fall avslutar jag alltid månaden innan jag skriver ut journaler (som automatiskt blir verifikationer) på ny månad men av någon anledning satt jag i helt andra tankar och körde bort leverantörsbetalningar gjorda 2/2 och skrev ut journalen och godkände den så den verifikationen fick ju datum 2/2 och nu när jag lägger in leverantörsfakturorna som är kvar från januari så får ju dom verifikationsdatum i januari. Är det kanske inget problem eller måste jag rätta till och i så fall hur på enklaste sätt? Jobbar i Administration 2000.
/Carina
Jag förstår precis vad du menar och jag tycker som du att det är prydligare att avsluta en månad innan man påbörjar en ny. Nu har du råkat börja för tidigt med februari, men det gör inget. Gör det du behöver göra i januari. Skulle du mot förmodan stöta på patrull, hör av dig igen. Tänk på att du jobbar i den mest kompetenta programvaran. Den klarar allt.
Mvh, Lena
Tack Lena, då kör jag på så hoppas jag att jag inte stöter på patrull. 🙂
Mvh, CarinA
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.