Hej!
Jag har några funderingar kring VMB försäljning och jag kan inte svara dem..
Jag hade köpt en vara 20 kr i en loppis och jag sålde den på tradera för 300kr +47 frakt.
Jag har köpt den med mitt privat konto och jag har skrivit i min verification
1465 20 D
2018 20 K
ok tills nu.
Försäljningen är så komplex som jag kan inte hantera den!
Kunden har betalats 347kr totalt som jag sa men tradera tar 30kr provision (10%) och frakten kostar 47 som jag bokar den via traderasidan. Vad är korrekt verification för att bokföra det?
Pengarna stannar i mitt traderaskonto nu och jag har inte skickats dem i mitt företagskonto än.
-Mvh
Rafael
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det framgår inte om det är någon moms på frakt och provision så i mitt exempel har jag lagt dessa utan moms.
Bokföringen blir på detta sätt om frakten och provisionen dras av från summan du fått insatt.

När du sedan för över behållningen (270 kr) så bokför du den insättningen mot konto 1599.
/Joachim
Hej Joachim!
Tusen tack för svaret!
Det finns moms på frakten men inte på provisionen. Får jag bokföra fraktsmomsen i min verification? eftersom bokar jag frakten via Tradera sidan och inte t.ex. postnord, dhl appar. Om jag får bokföra den, vilket kod måste jag använda på frakten?
Mvh
Rafael
Hej
Visst får du dra av för momsen på frakten. Konteringen blir då istället på detta sätt.
/Joachim
Hej och Godmorgon Joachim!
Jag vill tacka dig oerhört mycket!
Du har löst ett stort problem från mitt huvud och mina tankar!
Ha en bra vecka!
Mvh
Rafael
Hej
Bara kul att det var till hjälp så inga problem alls.
Önskar dig en fortsatt fin dag.
/Joachim
Hej Joachim!
En fråga till.
En kund köpte 2 varor separat och han betalade frakt på båda (totalt 108 kr). Jag kunde skicka varorna i ett paket och jag återbetalade honom 54kr.
Jag har bokfört verifikationen med den första vara (som du har visat mig uppe) och jag ville fråga dig om det är korrekt att ersätta koderna 5710+2641 (frakt moms) med koden 3028 (positiv VM omföringskonto) på andra verifikation.
Hej
Om det enbat är frakt du återbetalt så kan du bokföra det mot konto 5710 och 2641 enbart för att minska din kostnad för frakt och moms.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.