Hej
Det finns flera fel i konteringen så behöver mer information av dig gällande försäljningen av bilen som jag förmodar att detta gäller för att kunna säga hur det skall bokföras.
1. Försälljningspriset var det 202 000 inkl moms
2. Vad kostnade bilen i inköp
3. Hur mycket har skrivits av på bilen.
4. Fanns det något lån kvar på bilen.
5. Har bilen använts som Taxi eller liknande eller var det bara en personbil som använts i företaget som en ej verksamhetsbil?
/Joachim
1:202000kr inkl moms (bilen värderades hos viköperdinbil)
2: 269900kr inkl moms
3:!
4:Nej,
5:bilen användes som Taxi
Hej
Glömde en fråga. Hur skall du få betalt? Frågar eftersom du har med 2890 i din kontering vilket inte känns korrekt.
/Joachim
Lånade ut pengar till bolaget
Hej
Nu förstår jag inte helt menar du att du köpt bilen med privata pengar som du lånat ut till företaget? Så det finns en skuld på konto 2890 för själva inköpet.
/Joachim
Jag lånade ut pengar till bolaget, som sedan köpte en bil för 269 900 kr. Nu planerar jag att avveckla bolaget och vill sälja bilen till mig själv genom kvittning av bolagets skuld till mig.
Hej
Då förstår jag. Du skall bokföra det på följande sätt. Observera momskoden jag markerat med gult den måste du lägga dit manuellt för att momsredovisningen skall bli korrekt.
/Joachim
Förstår men förlusten är 54420kr varför står 215920?
Hej
Förlusten blir 54 320 kr och det är skillnaden mellan de två raderna med konto 7973 som är med i konteringen.
/Joachim
tack så hemskt mycket för tydliga svart.
Inga problem alls bara kul att det var till hjälp.
Önskar dig en trevlig helg.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.