Hej!
Har jag gjort fel?
Varför blir det -22 984kr? Jag ser ju att det är för att summorna har lagts samman men varför blir det så?
Saldot på skattekontot är +84kr
Mvh Marie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det går inte att svara på varför det blir minus på 1630 utan att ha tillgång till kontoutdraget från skatteverket så man har det att jämföra med mot vad du faktiskt har bokfört. Så ta ut kontoutdraget frå skatteverket för samma period och bifoga det så skall jag ta en titt på detta.
/Joachim
Hej,
Ok, här kommer kontoutdraget.
/Marie
Hej
Det är inbetalningen på 23 068 kr som inte finns bokförd på skattekontot. tar man 23 068 - 22 984 så är det lika med 84 kr som är ditt saldo på skattekontot.
/Joachim
Åh, okej!
Då var det den jag fick hjälp att korrigera.
Bifogar verifikationer på den inbetalningen så kanske du kan hjälpa mig med vad jag ska göra för att det ska bli rätt.
Tack för din hjälpsamhet.😊
//Marie
Hej
Ok den såg helt korrekt ut så i så fall är det inte den som är orsaken utan denna bokföring som skett 2025-06-26 av AGI. Den existerar inte på skattekontot så misstänker att det är samma händelser som ligger bokförda 2025-07-14 (-10 500 och -12 568) Så den behöver nollas/vändas bort.
/Joachim
Så här ser den ut under kassa- och bankhändelser.
Så då ska jag vända bort den verifikationen den 2025-06-26? Blir det rätt då? Eller jag måste gör något mer?
Med vänliga hälsningar
Marie
Hej
Det skall räcka med att vända bort den. Då blir saldot också korrekt på 1630.
/Joachim
Så det är denna jag ångrar matchning?
Så det är här jag ångrar den? Se bild. Bara så jag förstår rätt!
Ha en bra dag!
//Marie
Hej
Det är bättre att skapa en korrigeringsverifikation på Ver A62 ser det ut som. Om det är möjligt annars bör du kunna ångra den på det sättet.
För bättre hjälp med detta så föreslår jag att du kontaktar vår programsupport så kan de hjälpa dig med bästa sättet att justera detta. Du vet vilken händelse det är som skall tas bort/vändas bort.
0470 - 70 62 00
/Joachim
Hej!
Tack så mycket för hjälpen!
Då ringer jag supporten om det inte löser sig!
Med vänlig hälsning
Marie
Hej igen!
Jag gjorde en korrigerings verifikation på A62 men då blev det ändå inte rätt.☹️ Nu har jag ännu mer minus i bokföringen.
Jag ringde forumet och hon hjälpte mig med att förklara varför jag har minus.
Men gav mig rådet att bifoga skärmdumpar över min kontoanalys över 1630 här i forumet så jag kan få hjälp här istället.
Målet är att jag vill att bokföringskontot och saldot på skattekontot ska vara samma.
Tack på förhand.
Mvh Marie
Hej
Ser inte vilka vernummer händelserna har i huvudboken och skrev i mitt senaste svar att det troligen var A62 som skulle rättas men det verkar inte ha varit den.
Du får vända tillbaka den som den såg ut från början dvs 1930 Kredit 1630 debet.
Sedan får du undersöka vilket vernummer denna post har. Det är den som skall vändas bort.
/Joachim
Då borde det vara denna A52, eller?
Mvh Marie
Hej
Helt korrekt. Det är den du skall vända bort.
/Joachim
Hur vänder jag bort den?
//Marie
Lägg in en ny manuellt verifikation via bokföring > Verifikationer > Ny verifikation.
Datum 2025-06-26
Text dubbelt bokörd arbavgift och skatt
1630 Debet 23 068
2710 Kredit 10 500
2731 Kredit 12 568
/Joachim
Tack snälla!!! Nu blev det rätt!!!
Önskar dig en trevlig helg!
Vänliga hälsningar
Marie
Härligt att det löste sig till slut.
Varsågod och jag önskar dig detsamma.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.