Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stefanfisk
MEDLEM

Vidarefakturera hyra vid övertagande av kontrakt för kontorslokal

Jag ska nu i höst ta över kontraktet för en kontorlokal där hyran för resten av året redan är betald av den nuvarande hyresgästen. Både jag och föregående hyresgäst bedriver momsad verksamhet och hyran innehåller både moms och fastighetsskatt. Hyresvärden är inte villig att kreditera den nuvarande hyresgästen för att sedan skicka en ny faktura till mig utan vill att vi löser det om övertagandet ska ske innan årsskiftet. Hur kan den nuvarande hyresgästen på ett korrekt sätt vidarefakturera hyran till mig?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle säga att nuvarande hyresgästen får skapa en likadan faktura som hyresfakturan och sedan fakturera dig. På så sätt kan hen kvitta det i sitt bolag och du får en hyresfaktura att bokföra.

/Joachim

stefanfisk
MEDLEM

Det riskerar inte att bli problem med moms eller fastighetsskatt då? När jag försökte läsa in mig på området så verkade det himla snårigt vad gäller just vidarefakturering av lokalhyra. Men det kanske bara var för att det fort blir krångligt om det är fråga om andrahandshyra eller blandad moms?

Hej @stefanfisk 

Här rekommenderar vi att du slår en signal till Skatteverket så får du svart på vitt hur du bör tänka kring moms och fastighetsskatt.