Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

bewell
MEDLEM

Vidarefakturerade Visma kostnader

Hej,

Söker tips på hur man kan särredovisa kostnader som vidarefaktureras till kund. Har gjort en ny artikel där jag redovisar dessa på 3590 (Övr fakturerade kostn) iställe för 3041. Finns det något annat smart sätt?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är genom att använda andra konton som t ex 3590 som du gör särredovisningen. det finns fler sådan konton som t ex 3550 fakturerade resekostnader.

Hela kontoklassen 35XX avser vidarefakturerade omkostnader.

/Joachim

Vis man
MEDLEM

Har Enskild firma. Jag har utfört ett arbete med montering av en tvskärm och även köpt in en extra kabel och väggfäste, kabel och fäste får jag vidarefakturera med pålägg.

 

Tänker bokföra kostnaden på ett särskilt ”54XX” konto som jag kallar ”vidareförmedlade produkter”.

 

Tänker skapa en ny artikel för faktureringen och kalla den ”Övriga fakturerade kostnader” och artikelkontera på ”3590” - Övriga fakturerade kostnader”.

Man kan även välja vara eller tjänst i detta moment.

 

Fråga 1: Vilken ska jag välja i detta fall?

 

Fråga 2: Kan jag använda en och samma artikel alltid när jag fakturerar kostnader eller bör jag särskilja och ha 2 artiklar, en som är märkt med ”tjänst” och en ”vara”?

Hej

Jag hade bokfört inköpet av materialet (Kabel och väggfästet) på konto 4000 inköp material och varor. Alternatit att du skapat ett nytt konto 4001 som du kallar för material för vidarefakturering. Kontoklass 54XX är avsett för inköp som nyttja i ditt företag.

Gällande själva vidarefaktureringen så har du helt rätt i att du skapar en artikel som kopplas till konto 3590. När du säljer material vidare så är det mer en tjänst att du köpt in materialet än en ren materialförsäljning så jag hade fakturerat det som en tjänst oavsett om det är arbete eller material det avser.

/Joachim