Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sacke14
MEDLEM

Vidarefakturering och bokföring av ej avdragsgilla kostnader

Hej,

Jag har ett scenario som jag inte lyckas hitta någonstans vad som är korrekt. 

Jag har köpt alkohol på restaurang i samband med ett affärsmöte å kunds vägnar till alla medverkande och har nu vidarefakturerat kostnaden + moms till min kund.  

Nu ska jag bokföra kostnaden med syftet att gå plus minus noll när jag väl får min vidarefakturerade faktura betald. Men! Alkohol är ju en ej avdragsgill kostnad, så därför går jag inte plus minus noll om jag bokför den som det (t.ex på konto 6072). Det gör att jag förlorar på att ha gjort detta utlägg, eftersom jag inte får dra av kostnaden samtidigt som jag får en intäkt från vidarefaktureringen som jag måste skatta på. Skatten blir på så sätt en kostnad.

Jag har sett folk med liknande scenarion som föreslagit att antingen bokföra alkoholen på konto 6071 (avdragsgillt) eftersom det inte är jag som ska påverkas negativt av utlägget, eller att bokföra på ett 46XX konto och döpa det till något lämpligt. 

Jag undrar alltså: vilket konto ska jag bokföra på för att det ska bli korrekt och jag samtidigt inte ska förlora pengar på det?

Ingen verkar ha besvarat denna fråga tydligt på intranätet, så nu hoppas jag någon här har ett bra svar.

Tack! 

1 SVAR 1

Du har haft ett utlägg för kunds räkning och inte haft egen representation.  Kontona 6071 eller 6072 ska ej tillämpas på vidarefakturering.

Du har två vägar att gå:

1. Lägga kostnaden på balanssidan och fakturera för att minska den fordran som uppstått på kunden
  2. Lägga det hela på resultatsidan

Väg 1, via balanssidan:

Faktura in:

• Kredit 2440:     1 000 kr
  • Debet 2641:        200 kr
  • Debet 1681:        800 kr    (Utlägg för kunder, heter kontot)

Faktura ut:

• Debet 1510:      1 000 kr
  • Kredit 2611:       200 kr
  • Kredit 1681:       800 kr

Väg  2, via resultatsidan:

Faktura in:

• Kredit 2440:     1 000 kr
  • Debet 2641:        200 kr
  • Debet 4600:        800 kr   ( * )

Faktura ut:

• Debet 1510:      1 000 kr
  • Kredit 2611:       200 kr
  • Kredit 3590:       800 kr    (Övriga fakturerade kostnader)

( * )  Är det så att din huvudsakliga inkomstkälla är att köpa in varor - att göra utlägg - för dina kunder, kan du använda det kostnadskonto du brukar använda för inköpen till dem.

Mvh Lena