Hej,
Jag har ett scenario som jag inte lyckas hitta någonstans vad som är korrekt.
Jag har köpt alkohol på restaurang i samband med ett affärsmöte å kunds vägnar till alla medverkande och har nu vidarefakturerat kostnaden + moms till min kund.
Nu ska jag bokföra kostnaden med syftet att gå plus minus noll när jag väl får min vidarefakturerade faktura betald. Men! Alkohol är ju en ej avdragsgill kostnad, så därför går jag inte plus minus noll om jag bokför den som det (t.ex på konto 6072). Det gör att jag förlorar på att ha gjort detta utlägg, eftersom jag inte får dra av kostnaden samtidigt som jag får en intäkt från vidarefaktureringen som jag måste skatta på. Skatten blir på så sätt en kostnad.
Jag har sett folk med liknande scenarion som föreslagit att antingen bokföra alkoholen på konto 6071 (avdragsgillt) eftersom det inte är jag som ska påverkas negativt av utlägget, eller att bokföra på ett 46XX konto och döpa det till något lämpligt.
Jag undrar alltså: vilket konto ska jag bokföra på för att det ska bli korrekt och jag samtidigt inte ska förlora pengar på det?
Ingen verkar ha besvarat denna fråga tydligt på intranätet, så nu hoppas jag någon här har ett bra svar.
Tack!
Du har haft ett utlägg för kunds räkning och inte haft egen representation. Kontona 6071 eller 6072 ska ej tillämpas på vidarefakturering.
Du har två vägar att gå:
Väg 1, via balanssidan:
Faktura in:
Faktura ut:
Väg 2, via resultatsidan:
Faktura in:
Faktura ut:
( * ) Är det så att din huvudsakliga inkomstkälla är att köpa in varor - att göra utlägg - för dina kunder, kan du använda det kostnadskonto du brukar använda för inköpen till dem.
Mvh Lena
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.