Jag får följande felmeddelande i Årsredovsiningen
Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Balanserat resultat' (0) stämmer inte med raden i balansräkningen (5 349). Kontrollera och justera värdet för att fortsätta.
Jag har nu upptäckt att jag missat att ta upp utdelning på 20.000:- i åresredovsiningen för 2024
jag har tagit ut utdelningen 2025 och bokfört detta och betalt in skatt 2025
Hur gör jag smartast för att rätta till detta? Är bästa lösningen att jag helt enkelt rättar årsredovisningen för 2024?
Man får ju inte rätta årsredovisningar och jag undrar var i årsredovisningen för 2024 du missat den, är det i resultatdispositionen? För jag tolkar det som så att du tog ut den under 2025...
Precis jag har missat att lägga in den i resultatdispositionen, men jag har tagit utdelningen 2025 och betalat in skatten på den
ska jag lämna in en extra bolagsstämmeprotokoll är det det rätta att göra
Skulle nog välja att hantera det som en utdelning på extrastämma istället... Skriv ett protokoll från extrastämma och ta upp beloppet där, anmäl utdelning på extrastämma till Bolagsverket, skicka in en KU31 till Skatteverket bara för att göra rätt och se till att deklarera den... Då har du löst allt mot staten... fyll i utdelningen i förändring eget kapital i årets årsredovisning
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.