Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex ek ab
MEDLEM

hur bokför jag denna intäkter från Uber

Skärmavbild 2025-12-21 kl. 13.41.11.png

8 SVAR 8
Flödesanalys
UTFORSKARE

Du ska väl bokföra varje transaktion, inte sammanställningen.

det är taxi körningar , man ska inte bokföra varje körning eftersom uber får alla körningar och betalar veckovis till oss, detta är månadsrapport på totalt inkört per månad , 

Alltså, transaktionerna från din kund. Din kund i detta fall är då uber och om de betalar ut veckovis så är det dessa transaktioner som ska bokföras. Men du har väl inte köringar för över 400k i veckan?

men det spelar ingen rull om jag bokför veckovis eller månadsvis. kan du förklara hur bokför jag den angivna bilden? 

hej jag fick inga svar på min bild om hur man bokför den

Hej

När man säljer sker via kort eller kontant så finns det vissa regler som måste fölkjas gällande dagsförsäljningar (Kassaregister) så jag rekommenderar inledningsvis att du kontaktar skatteverket (Om du inte redan gjort detta) och frågar om du kan bokföra detta månadsvis eller inte.

Säger det att det är ok att bokföra månadsvis så bokför du månadsförsäljningen på detta sätt.

Momsbeloppet på sammanställningen stämmer dock inte procentuellt med försäljningen. Så du bör kontakta Uber och fråga hur de beräknat moms på första raden i sammanställningen.

6% på 433 417.63 = 24 533,07

Men utifrån beloppen i sammanställningen så blir bokföringen av den på detta sätt.

/Joachim

hej och tack för svaret, gällande uber avgift 114501,27 detta är utländskt avgift och jag tror man ska lägga den också på något omvänd moms konto eftersom försäljningen från uber räknas inte i Sverige utan en annnat EU land.

Hej

I så fall skall avgiften ligga på konto 4535 inköp tjänster annat EU land.

/Joachim