Hej ! Har flyttat förra året o behövt använda bilen till resor inom jobbet (enskild firma) . Dock insåg jag nu att jag råkat använda personbilskostnader (5610) ist för 5800. Detta har då inkluderats i årets resultat. 5800 ska väl undantas från årets resultat i visma e-ekonomi? Annars blir det ju dubbla avdrag när NE blanketten på r22 skrivs på. Upptäckte det först nu när deklarationen ska in :/. Nåt tips , antar ändra årets resultat och till 5800 men funkar det sen då? Det är ju låst också...
Hej
5800 skall inte undantas från årets resultat man får lov att dra av för resor i tjänsten (Flyg, taxi, hotell, tåg etc). Sedan är det helt korrekt att 5800 är mer passande än 5610 som mer är kostnader för personbil som ägs av företaget. Så jag rekommenderar att du bokför om det från 5610 till 5800.
Är det bokfört så behöver du inte ta upp något avdrag ruta R22 eftersom det redan är bokfört.
Jag förmodar att resorna du bokfört inte är resor från hemmet till ett kontor?
/Joachim
Jamen vad bra . :). Nä tänkte fel om r22 jag skrev ju summan på övriga uppgifter (ne blanketten), så då är det korrekt om resor ingår i R6 i NE? Nä det är resor inom jobbet. Arbetar på annan ort ibland förutom på mitt vanliga kontor hemmeavid. Tack för snabbt svar
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.