Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mårtpålön
MEDLEM

Ang. Frånvaro för ansökt närståendepenning

Hej, jag hittade den här tråden om någon som hade kopierat lönearter för VAB för att kunna registrera frånvaron gällande Vård av närstående; https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-lonehantering/Stampla-narstaendepenning/m-p/148081#M4306

Men det jag funderar på är att jag skulle behöva göra likadant (skapa lönearter så att jag kan registrera frånvaron + att det blir rätt med SGIn m.m.), men hur vet jag att AGIns frånvarouppgifter registrerar det som Vård av närstående och inte VAB så att när Försäkringskassan tar uppgifterna från Skatteverket inte får fel frånvaro och nekar den anställde Närståendepenningen pga av det?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mårtpålön 

Du behöver inte skapa egna kopior av VAB‑lönearter för att registrera vård av närstående.

Vård av närstående registreras istället via snabbvalet Övrig frånvaro i kalendern eller direkt på lönebeskedet. Markera rutan Övrig frånvaro med löneavdrag i snabbvalet.

Tänk också på:

De första 45 dagarna är semestergrundande, då ska rutan Frånvaron är semestergrundande vara markerad. Om frånvaron överstiger 45 dagar ska rutan avmarkeras.

Frånvaron rapporteras då som övrig frånvaro och inte som VAB, så den kommer inte att registreras som vård av barn i AGI.

Vi rekommenderar även att du skriver en kommentar under Meddelande på den anställdes lönebesked, till exempel att frånvaron gäller vård av närstående, så att det framgår tydligt.

Länkar och mer info finns i hjälpavsnittet Hur registreras vård av närstående?

Hoppas detta hjäper!

Mårtpålön
MEDLEM

Toppen! Tusen, åter tusen tack! 😊