Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Monica T
UTFORSKARE

Anställd - varför kan inte attestant se kalendern?

Hej,

Attestfunktionen i Anställd är bra, men det vore - tycker jag - en fördel om attestanten även kan se kalendern. I kalendern är stämplingar mycket mer överskådliga, och man kan direkt se om något ligger fel eller ser konstigt ut.

Ett exempel:

En anställd med förtroendetid har i oktober stämplat 2 dagar med semester och en med tjänstledigt (felaktigt - hen har semesterdagar kvar). Jag påpekar detta både för personen det gäller och för dess attestant. (Hade jag inte kikat igenom kalendrarna på samtliga anställda - ca 35 st - så hade inte jag heller sett detta fel förrän i lönebeskedet, och då är det krångligare att rätta till.)

Jag har tillgång till kalendern för samtliga anställda, och kan lätt se detta misstaget. men när jag tittar i attestfunktionen ser jag en helt annan sak. Jag ser 24 timmars frånvaro. Även om jag öppnar tidrapporten står det fortfarande bara "frånvaro" på tre dagar. Man måste klicka på varje dag för att se, i det här fallet, om personen stämplat semester eller tjänstledigt. 

Om jag ger en person tillträde till att se kalendern, så kan vederbörande se allas kalendrar. och detta är ju inte rätt.

Så stort önskemål: Ge attestant tillgång till att se kalendern för den som den ska attestera! Tack:)

13 SVAR 13
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Monica T 

Du har helt rätt. Som attestansvarig har man tyvärr inte tillgång till den anställdes kalender. Däremot finns det en genväg: när du går in under fliken för attestering och klickar på den aktuella anställda, kan du föra muspekaren över frånvarotimmarna. Då kommer det dyka upp mer detaljerad information om den registrerade frånvaron.

Vi har även tagit ditt önskemål vidare internt för att se om det finns möjlighet att göra förbättringar kring detta.

Ha det fint!

Helena
MEDLEM

Jag håller med. Jag har mellanchef/attestant som också efterlyser att se "sina" anställdas kalendrar - mycket mer överskådligt.

Borde kunna lösas i behörighet där chefen redan kommer åt tidrapporterna som ska attesteras. 

JeklaBra
SPIRIS CERTIFIERAD BYRÅ

Jag håller också med. Mina kunder efterfrågar också den funktionen för attestanterna.

Hej @JeklaBra @Helena  

Vi förstår att möjligheten för attestanter att se kalendern för sina anställda skulle underlätta arbetet och göra det enklare att upptäcka och rätta till fel i tid.

Som nämnts ovan så går det idag att se mer detaljerad frånvaro genom att föra muspekaren över tiderna i attestvyn, men vi är medvetna om att det inte ger samma översikt som kalendern.

Jag har vidarebefordrat ert önskemål till vårt utvecklingsteam och vi återkommer med uppdatering om det sker förändringar.

Tack för er feedback!

Det borde vara självklart att attestanten kan se kalendern.. det tog jag för givet som löneadministratör, att de såg samma som jag! Kan ju förklara varför det ofta blir fel! Vore tacksamt om ni jobbar på att förändra detta snabbt, så att tidrapportering digitalt blir bättre än på papper!

Christel9
UTFORSKARE

Nu har jag verkligen ett önskemål, attestanten behöver kunna se arbetstiderna, saknar verkligen det i deras vy. "Lättas" borde ju då vara att de får tillgång till kalendern. Annars behöver det läggas till i tidrapportern som de kan se. För att lösa detta så länge, undrar jag om man någonstans kan skriva ut de arbetstider som gäller för de anställda?

Hej @Christel9 

Jag förstår absolut behovet av att attestanten kan se arbetstiderna i samband med attest.

I dagsläget kan en användare som är inloggad som attestant ta ut en specificerad tidrapport i Anställd. I den rapporten visas både schemalagd tid dag för dag samt de faktiska tider som den anställde har registrerat/stämplat, vilket gör det möjligt att jämföra schema mot arbetad tid direkt i rapporten.

Det finns däremot i nuläget ingen separat rapport som visar en anställds arbetsschema med tider för en hel period (t.ex. en månad). Om man behöver en sådan överblick får man därför i dagsläget ta fram schemat via kalendern och exempelvis ta ett skärmklipp därifrån.

Jag har tagit vidare ditt önskemål om att attestanter enklare ska kunna se arbetstiderna (antingen via kalendern eller i en rapport) direkt till våra produktutvecklare.

Trevlig helg! 

Tack för detta tips, den hade jag inte sett. Men attestanten kan bara få fram sin egen där.. så tyvärr hjälper inte detta. 

Kan jag ge mer behörighet till attestanten att ser de aktuella personerna? Eller vad styr detta?

Om inte detta funkar, kan man ge annan behörighet, för att någon mer än jag som löneadm kan se samma sak som jag i Anställd? Kan man köpa till någon licens? Alltså inte till Lön 600 utan bara se allt i Anställd, likt jag gör?

Stor behov av att få lösning på problemet, för att attestanten ska kunna göra rätt, utan min inblandning. Annars blir det ju ingen vinst att digitalisera...

Hej @Christel9 

Skönt att jag kunde visa dig något användbart men jag tror att det smidigaste är att du ringer supporten. De är mer uppsjungna på alternativen än vad jag är 🙂 Just nu ser det ut som vi har kort eller mycket kort kötid. 

Välkommen att kontakta supporten! 

Christel9
UTFORSKARE

Hej igen!

Efter samtal med supporten så skulle attestanten kunna se avvikelser i rapporten du skrev om, men efter att igen kollat med henne, så funkar det inte. Hon har inte valet av anställda. Det ser ut så här

Christel9_1-1778233619966.png

Valet av vilka anställda finns inte hos henne, som jag har hos mig. Hon får bara fram sig själv. Är det ett fel/bugg hos henne, eller går det inte?

Hej nej det är ingen bugg @Christel9 

Det ser ut som att hon går in under fel meny.

Rapporten på bilden är Statistik/Rapporter - Tidrapport, och där kan man bara se sin egen tidrapport. Därför får hon inte upp något val av anställda utan bara sin egen.

Be henne istället göra så här:

1. Gå till Attest
  2. Välj Tidrapporter
  3. Klicka på Skriv ut tidrapport

Då ska det komma upp en ruta där hon kan välja alla anställda som hon är attestansvarig för.

Om hon fortfarande bara ser sig själv där, då kan det bero på behörigheterna på användaren, och då behöver vi titta på det tillsammans via fjärrstyrning.

Hoppas detta hjälper men annars är support och fjärrstyrning rätt väg att gå 🙂 

Tack! Nu hittade du ju en lösning!!

Blev nog lite vilseledd i supporten.. Men mycket hjälpsam annars och fick lite tips.

Men tänker då också att, då finns ju uppgiften nästan där vi skulle vilja ha den. Alltså ett önskemål är att även arbetstid enligt schema syns när man väljer Öppna tidrapport, samma som nu syns i Skriv ut tidrapport.

Denna rapport var ju överskådlig och inte så långt ifrån kalendariet.. även om inte veckoindelning syns där.

Men en klar lösning på vårt problem, Tack!

Härligt! Då önskar jag dig en fin helg och välkommen tillbaka forumet framöver 🌻