
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Anställningsdatum när anställd byter bolag inom koncern
När en anställd byter bolag inom en koncern ska då anst datum i det nya bolaget vara dagens datum eller det datum hen började sin första anställning i koncernen?
- Välj din produkt:
-
Lön 600
-
Lönehantering
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Gunilla8,
Det finns lagar och regler som reglerar det mesta så även anställningsdatum när en anställd byter bolag inom en koncern.
Enligt 3§ p 1 lagen om anställningsskydd (LAS) får den anställda tillgodoräkna sig anställningstiden hos det tidigare bolaget, eftersom arbetsgivarna tillhörde samma koncern vid tiden när bytet skedde. Detta kan komma att ha stor betydelse vid beräkning av anställningstid och innebära att den anställda inte hamnar sist på turordningslistan i det nya bolaget. Allt enligt 2§ i LAS.
Du bör även fundera på hur du ska hantera den anställdas semesterdagar. Ska du betala ut all innestående semester eller ska det nya bolaget ärva semesterskulden?
Använder ditt företag Visma Lön 300/600 kan du utgå från instruktionen Checklista för att flytta anställd mellan företag i Visma Lön 600 för att få hjälp med hur du hanterar flytten i ditt löneprogram.
Ha en fin dag!
/Tinna
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ponera att ett företag (A), äger ett annat bolag till en tredjedel (B). Anställd (N) jobbar i bolag A, och bolag A hyr ut N till bolag B. N blir till sist anställd i bolag B istället. Så småningom köper A resterande två tredjedelar av B. Är det ett annat scenario då för N?
Mvh Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej @LW -60
Detta är lite för specifikt för mig att ge ett 100% klart svar på. Jag försöker söka lite på det men hittar inte ett direkt svar när funderingen blir så detaljerad. Skulle detta bli aktuellt så hoppas jag också på att man har ett fackligt avtal som kan hjälpa till och reda ut hur det ska hanteras på företaget mer exakt men så jag tolkar det är det ingen ko på isen just nu.
Möjligt att någon annan av våra användare har ett bra svar till dig eller om någon hanterat en liknande situation kanske? 🙂
