Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stefan64
NY MEDLEM

Arbetsgivaravgifter och källskatt

Hej!

Jag har en fråga som gäller avsnittet om bilförmån nettolöneavdrag och omvänd löneväxling. Blir lite tveksam om jag förstått rätt. länk:  https://support.spiris.se/lon/sv-se/content/online-help/car-benefit-net-deduction-reverse-salary-exc...

Min fråga utgår från den bruttolön jag har idag och sen vill jag lägga in en bilförmån enligt reglerna för 3:12. 

Då fann jag denna beskrivning och har försökt lägga in det i lön som återkommande lönerader på mig som anställd.  Texten som jag fann och hoppas den är rätt:  "För företagare som även är anställda är det fördelaktigt att göra ett nettolöneavdrag för bilförmån så att förmånsvärdet blir 0 kr och samtidigt höja upp bruttolönen med samma belopp, med tanke på 3:12 reglerna. I slutändan blir det ingen skillnad på skatt och sociala avgifter."

När jag lägger in det enligt ovan i lön så får jag påverkan på både arbetsgivaruppgifter och källskatt. Känns som jag gör något fel eller missar något.  Hur ska jag göra?

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det är viktigt att den löneart du använder för avdraget är kopplat så att det påverkar förmånen. Beskattningsbar förmån ska bli 0 kr.

När månadslön + extralönen (samma belopp som bilförmånen), bilförmånen och beloppet man betalar för bilförmånen är inlagda så ska det bli samma skatt och sociala avgifter som innan när det var lön och bilförmån.

Har för mig att man även redovisar till Skatteverket det belopp som man betalat med nettolön för en skattepliktig förmån.