Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

__kajo
MEDLEM

Föräldraledig och sjukskriven

Vi har en anställd som gick på föräldraledighet och var sjukskriven på deltid 20%.

Hon gick på 100% föräldraledighet den 6 mars, läkarintyget sträckte sig till 24 mars.

Registerar jag 100% föräldraledighet eller måste jag dela upp den 80/20 fram till 24 mars?

Vi har inget kollektivavtal.

Den 21 april blir hon sjukskriven 100% under sin föräldraledighet, hur registrerar jag det?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @__kajo 

Eftersom den anställda redan var sjukskriven 20 % när föräldraledigheten började behöver sjukfrånvaron fortsätta vara 20 % så länge läkarintyget gäller. För perioden 6–24 mars registrerar du därför 80 % föräldraledighet och 20 % sjukfrånvaro. När läkarintyget slutar gälla den 24 mars kan du från och med 25 mars registrera 100 % föräldraledighet.

Om den anställda sedan blir sjukskriven 100 % från 21 april under sin föräldraledighet behöver föräldraledigheten pausas och du registrerar i stället 100 % sjukfrånvaro från detta datum.

Eftersom ni inte har kollektivavtal kan det vara bra att även stämma av sådana här situationer med er arbetsgivarorganisation. Ni kan också kontakta Försäkringskassan för vägledning kring vad som gäller när en anställd blir sjuk under sin föräldraledighet.

Hoppas detta hjälper!