Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
Linda df
MEDLEM

Förebyggande Sjukpenning

Hej. Vi har en anställd som kommer få beviljad förebyggande sjukpenning från Försäkringskassan. Det står att det inte ska vara någon karens samt att Försäkringskassan går in och betalar från dag 1, alltså att ingen sjuklön går ut från arbetsgivaren. Jag vet hur man "bockar ur" så att det inte blir någon karens men vilken löneart ska användas? Man kan ju inte använda tex löneart 3171 då arbetsgivaren inte ska betala för det första 14 dagarna. Det avser en tidsskrivande timanställd/timlön som normalt jobbar 40 tim/vecka men nu kommer vara borta någon dag i veckan och däröver någon timme här och där pga behandling. Vi har Visma lön 600. Antar att det är någon löneart för sjukavdrag men vet inte riktigt vilken. Kan inte hitta någon passande lönart för sjukavdrag för timlön. Supertacksam för om någon kan guida mig i detta.

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Linda df 

Tack för din fråga.

Det finns tyvärr ingen färdig löneart eller hantering för just förebyggande åtgärder eller rehabilitering. Ett tips är att du använder snabbvalet Övrig frånvaro. Då kan du också välja om frånvaron ska vara semestergrundande eller inte.  För tydlighetens skull kan du skriva en textrad på lönebeskedet, så slipper det bli några frågetecken.

Jag vet att andra har haft liknande funderingar tidigare, och den här lösningen har funkat bra. Men eftersom företag kan ha lite olika förutsättningar kan det vara bra att dubbelkolla så allt blir rätt just hos er.

Finns det någon annan forumanvändare som jobbar i Lön 600 och har tips att komma med? Dela gärna med er av hur ni har gjort! 

Linda df
MEDLEM

Tack snälla Tinna för svar, det här hjälpte mycket 🙂