Hej,
Vi gör lön för innevarande månad med avvikelser från föregående månad.
På resultatrapporten så bokas semesterskulden upp på konto 7090 respektive 7519. Jag har tittat på semesterskuldlistan för respektive månad och ser att saldot ökar och minskar där givet när de anställda tar ut semester eller ej, och försöker då att koppla ihop den listan med utfallet i resultatrapporten. Det är inte helt logiskt för mig i alla fall att enkelt och tydligt se att mellan mars och april så ökade semesterskulden med x kr, men i resultatrapporten så framgår inte de exakta siffrorna, utan ökade med y kr i stället. Vår semesterskuld bokas automatiskt och bara "hamnar" på bokföringsunderlaget som en klumpsumma på 7090 och 7519.
Finns det någon möjlighet att se på individnivå (inte på semesterskuldlistan) hur det varje månad bokas på konto 7090 och 7519 för respektive anställd? Det hade hjälpt och förenklat att förstå verkligen. Se hur programmet bokar de kontona liksom. För vissa månader tycker jag att semesterskulden i resultatrapporten ökar för lite/mycket än normala fall, det finns säkert en förklaring och anledning men det är den man vill åt för att kunna tolka siffrorna bättre.
Någon som har något tips eller förslag på problemet?
Tack på förhand.
/B4ld3r