Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyEn
MEDLEM

Kostförmån vid affärsresor

Hejsan

Jag är ju van vid avdraget man gör när man fått maten betald av arbetsgivaren vid tjänsteresor som innebär traktamente.

Men nu har man börjat prata om att införa "verklig kostnad" istället för traktamente för att ersätta kosten - dvs att om de äter ute så får de lämna in kvittot och få tillbaka pengarna - detta förslaget gäller både för de som är iväg med övernattning och får traktamente men även de som är iväg dagsresor (ex om de flyger från 7 på morgonen till stockholm och är tillbaka i sin hemort efter 20.00 på kvällen och behöver äta men inte får traktamente för resan)

Jag vet att det går in kostförmån på förtäringen - men jag undrar om nån kan förfriska mitt minne lite mer hur det kommer gå till rent praktiskt - För man gör ju avdrag för kostförmån på traktamentet - är det nåt mer man gör i samband med utbetalningen av matkvittot i lönen? 
Lägger man bara på kostförmånet schablonvärde för det kvitto som man lämnar in när man inte har traktamente men varit iväg över dagen?

Ursäkta vimsig fråga men det var så länge sen jag höll på med kostförmåner utanför traktamente

Hur gör ni?

Tackar och bockar på förhand

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om företaget står för den verkliga kostnaden så skall du förmånsbekattas på förmånsvärdet dvs du får betala skatt på hela summan som lagts ut och inget traktamente skall betalas ut. Företaget får dessutom betala arbetsgivaravgift på kosntaförmånen så det är inte fördelaktigt att låta företaget stå för fri mat.

https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/kostforman.4.3016b5d91791...

/Joachim