Hej!
Vi har helgpersonal som jobbar några timmar i månaden och hen vill att jag lägger till extra skatt varje månad. När jag lägger till det så kommer det inte med på underlag utbetalning. Se bifogad bild. Hur kommer detta sig och innan har det inte varit några problem att lägga till detta.
Löst! Gå till lösning.
Testa att lägga in en negativ jämkning istället på beloppet. Jag har gjort det i Visms Lön 300 och 600 med perfekt resultat.
Mvh, Lena
Hej @RolfNilsson
Jag testade att lägga upp en anställd med samma siffror som du beskriver och lade in extra skatt direkt på lönebeskedet. Då kom beloppet upp som preliminärskatt på underlaget för utbetalning, så det verkar fungera som det ska.
Prova att du tar bort lönebeskedet och skapar upp det på nytt, och sedan lägger in den extra skatten igen. Ibland kan lönebeskedet behöva uppdateras på det sättet för att allt ska slå igenom korrekt.
Om det fortfarande inte kommer med kan det även vara värt att kontrollera inställningarna på den anställdes flik Skatt, ifall något där påverkar hur skatten beräknas. På min testanställda såg inställningarna ut enligt bilden jag bifogat.

Hoppas något av detta hjälper och annars ringer du supporten som öppnar vid 9 så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. Jag blir jätteglad om du uppdaterar mig på lösningen sedan.
Ha en fin dag!
Tack för svar. Jag ser att jag har valt Skolungdom och studerande för nedre gräns för denna personen och att det är därför att ingen skatt dras. Ändrar jag denna till Normal så läggs skatten på som det ska. Varför det har ändrats med tiden är väl att jag har varit där och ändrat någon gång utan att ha tänkt på det. Tack för hjälpen med att lösa detta.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.