Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mbonde
MEDLEM

Lön hänförigt till annan månad - FORA

Hejsan, 

Jag har en anställd som fått sin slutlön nu i Oktober.

Han hade 3 betalda semesterdagar som betalades ut (förutom de intjänade semesterdagarna).

Inga sparade semesterdagar från tidigare år.

Har jag tolkat det rätt att beloppet för dessa 3 sparade dagar ska fördelas över de 12 månaderna innan avslutet av anställningen. 

Hur går jag tillväga isåfall för att göra detta i Visma Lön 600? 

Mvh Malin

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @mbonde 
Uppdaterat svar:Har förtydligat informationen utifrån Foras regler gällande innevarande års och sparade semesterdagar. Tack @catarina ScF 

Jag vill förtydliga hur Fora reglerar rapporteringen av semesterersättning vid slutlön.

Om det gäller ersättning för sparade semesterdagar från tidigare semesterår och dessa betalas ut i samband med slutlön – då ska beloppet vid rapportering till Fora hänföras 12 månader tillbaka från den sista anställningsdagen.

I Visma Lön 600 gör du detta med funktionen Hänförlig lön när du skapar månadsrapporten. Då kan du ange hur beloppet ska fördelas bakåt i tiden.

I ditt fall skriver du att det är 3 semesterdagar från innevarande semesterår och inga sparade dagar från tidigare år. Dessa ska enligt Fora inte fördelas bakåt i tiden, utan rapporteras i den månad slutlönen betalas ut.

Visma Lön 600 hanterar detta automatiskt så att du inte behöver göra något extra.

Om du däremot någon gång betalar ut sparade dagar från tidigare år, eller annan lön hänförlig till tidigare period, kan du läsa mer om hur det rapporteras här: Fora.se – Hänförlig lön  Skickar även med dig Checklista när anställd slutar där det finns fler bra tips.

catarina ScF
UTFORSKARE

Hej!

Enligt Fora är det bara faktiska semesterdagar som ska fördelas, inte intjänade under innevarande år. Eller tolkar jag det fel??

Från Fora

Följande lönetyper rapporteras som ”lön hänförlig till annan månad”:

1. Rörliga lönedelar som bygger på arbetstagarens prestation, exempelvis prestationslön, ackordslön, resultatlön och liknande. 
  2. Bonus, tantiem, gratifikationer och liknande, oavsett om ersättningen är kopplad till den anställdes arbetsinsats eller inte.
  3. Utbetalning av tidigare semesterårs sparade semesterdagar när en anställning upphör (alltså dagar som hör till ett annat semesterår än innevarande semesterår).
mbonde
MEDLEM

Hejsan,

Tack för utförliga svar!

Jag har också läst på Fora:s hemsida. Eftersom dessa 3 semesterdagar tjänades in föregående år (alltså inte innevarande år) så tänkte jag att de behöver hänföras till annan månad?

Fast på Foras:s hemsida står det "sparade semesterdagar". Det är ju inte sparade dagar, de står ju som "betalda semesterdager" på lönespecen... men har tjänats in fg år. Tycker inte det är helt självklart om de ska hänföras till annan månad eller inte?