Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dantillberg
MEDLEM

Lönekörning grundläggande

Hej, har kikat runt i bland forum och instruktionsfilmer kring väldigt grundläggande saker om lönekörning. Men det mesta är på en sån avancerad nivå att jag har svårt att hitta rätt. Hoppas ni kan stå ut med en fråga här istället från ett par totala nybörjare på lön. Jag och min son har sedan några år ett litet AB utan andra anställda än oss själva och har för några månader sedan aktiverat möjligheten att betala ut lön till oss själva. Men vi har nog inte fattat några grundläggande saker. Så här är frågan: antag att vi har ett fakturabelopp på 10000 som vi vill betala ut som lön. Då skall man väl först betala 31,42 % som soc/arbgivaravg. Det är 3124 kr och bruttolön därmed 6876 kr. Därefter skall prelskatten betalas och i mitt fall med tabell 32 blir den 578 kr. Testar att fylla i såhär i Spiris:

dantillberg_0-1757143446051.png

Då blir "underlag utbetalning" rätt vad jag kan se. Men "underlag skatt" blir inte bra. Det som står som arbetsgivaravgift anges till 2160 men borde väl vara 3124?

dantillberg_1-1757143505198.png

Vi testade också att lägga in 10000 direkt.

dantillberg_2-1757143617525.png

Då blir vänstra kolumnen rätt, men utbetalningen i den högra blir alldeles för stor.

dantillberg_3-1757143661218.png

Vore tacksam för en liten instruktion om hur vi gör för att få det här rätt. Detta är i allt väsentligt den enda typ av löneutbetalningar som vi kommer att göra inom överskådlig framtid.

Mange tak
//DT

0 SVAR 0