Hej,
Jag undrar om det finns planer på nya funktioner i Visma lön 600 inför lönetransparensdirektivet som träder i kraft i början av juni 2026?
Vårt företag kommer inte behöva rapportera in förrän 2031 men redan i juni behöver vi ju kunna tillhandahålla exempelvis genomsnittslöner för likvärda arbetsuppgifter. Förslag på funktioner är en parameter för likvärdiga arbetsuppgifter på personalkortet samt mer detaljerade utskrifter för genomsnitts- samt medianlöner.
Vänlig hälsning,
Sara
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga och välkommen som ny forummedlem.
Jag vill tipsa om att Visma Lön 600 redan idag har en utskrift som används som underlag vid lönekartläggning. Där kan du få ut information om bland annat män/kvinnor, medellöner och andra relevanta uppgifter som ofta efterfrågas i samband med analyser av lönestruktur.
Du kan också lägga in egna kategorier på de anställda, vilket gör det möjligt att dela in personalen i grupper eller likvärdiga arbetsuppgifter beroende på hur ni vill analysera materialet.
Det du nämner som inte finns i dagsläget är medianlöner, och det tar vi självklart med oss som ett önskemål.
Läs gärna mer om hur du kan arbeta med lönekartläggning i hjälpavsnittet Kan jag göra lönekartläggning i Visma Lön 600?
Hoppas detta hjälper er vidare i arbetet!
Toppen, egna kategorier på anställda hjälpte mycket, tack!
Fick till svar från er kundservice att det inte fanns idag och att jag kunde skriva här för att få tips men detta var vad vi behövde.
God jul!
Sara
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.