Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Juniette
NY MEDLEM

Motkonto till kostförmån

Hej!

Jag hanterar lön till ett bolags i Visma Lön 600 sedan några månader tillbaka. Det kommer ibland utlägg på måltider som jag förmånbeskatta de berörda på löneart 2112 och 2113, men jag har en problem när jag ta ut en bokföringsunderlag då motkonto till kostförmån kommer ut till bilförmån konto(7306) istället av konto 7399. Det vill säga jag få ett debet värde på konto 7307(Kostförmån) och en kredit värde på 7306(Bilförmån). 

Jag har hilltis ändrade det manuellt i bokföringen motkonto till 7399 och undrar hur kan jag ändra detta i Visma Lön 600 så jag kan slipper göra det manuella arbeten?

Mvh

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Juniette 

Välkommen som ny forummedlem 😊

Skattepliktiga förmåner bokförs i Visma Lön 600 så att förmånsbeloppet kostnadsförs i debet på respektive förmånskonto vid lönekörningen, men krediteras samtidigt på ett gemensamt konto för Motkontering av förmåner. På så sätt påverkas inte företagets resultat av förmånsbeskattningen.

Att kostförmånen i ditt fall krediteras konto 7306 (Bilförmån) beror på vilket konto som är angivet som Motkontering av förmån i företagsinställningarna.

För att ändra detta gör du så här:

1. Gå till Arkiv Inställningar Företagsinställningar Bokföring
  2. Kontrollera vilket konto som är valt i fältet Motkontering av förmån
  3. Ändra kontot till exempelvis 7399 om det är det konto du vill använda

När detta är justerat kommer framtida lönekörningar att bokföras korrekt och du slipper göra manuella ombokningar i efterhand.

Hoppas detta hjälper och annars ring oss på 0470-70 60 00 så tittar vi på det tillsammans.