Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Notera semesterlönegrundande dagar vid föräldraledighet

Hej!

Finns det någon funktion i Visma Lön 600 för att hålla koll på hur många semesterlönegrundande föräldradagar en anställd tagit ut? 

Har tagit över löneberedningen från en kollega som slutat, och försöker reda ut hur många dagar semestergrundande föräldradagar mina kollegor har använt, så jag kan hålla koll på när de når 120 dagar och därmed ej längre får ta ut semestergrundande föräldradagar. Att dyka ner i gamla lönekörningar är ju alltid ett alternativ, men vore ganska mycket arbete då jag skulle behöva gå tillbaka några år i tiden och stämma av.

Tack!

21 SVAR 21

Hej @AnnieS 

I dagsläget finns det som du vet ingen funktion i Visma Lön 600 som automatiskt håller koll på föräldraledighet per barn eller som stoppar semesterlönegrundande dagar när 120 eller 180 dagar per barn är uppnådda. Det är ett känt önskemål men det finns inget besked om när eller om en sådan funktion kommer.

När det gäller ackumulatorn FrvFledig_Semgr_Kaldgr så är den uppbyggd för att visa hur många semesterlönegrundande föräldraledighetsdagar som registrerats under ett kalenderår. Den nollställs därför vid årsskifte och går inte att ändra. Syftet är att den ska fungera som ett uppföljningsstöd kopplat till semesterberäkningen för intjänandeåret, inte som en funktion som styr rätten till semesterlönegrundande dagar.

Att ackumulatorn är per år är en teknisk lösning och innebär inte att rätten till 120/180 dagar gäller per år. Regelverket är korrekt beskrivet – det är 120 dagar (180 för ensamstående) per barn – men programmet saknar information om vilket barn ledigheten avser och kan därför inte räkna detta automatiskt över flera år.

Så länge rätt lönearter eller snabbval används beräknas semester korrekt, men det kräver att man som löneadministratör följer upp ackumulatorerna och manuellt byter till ej semesterlönegrundande frånvaro när gränsen per barn är nådd.

Vi har förståelse för att detta upplevs som en brist och tar med oss synpunkterna vidare.

Trevlig helg!