Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PernillaT
MEDLEM

Övrig frånvaro

Hej!
Jag undrar vad som är korrekt sätt att hantera snabbval övrig frånvaro när det gäller dagsavdrag eller kalenderdagsavdrag.
Om jag lägger in övrig frånvaro för perioden 251222-251231 så fick jag 4 kalenderdagar med avdrag 1345,48 kr för 4 dagar.

Om jag lägger in två kortare perioder 251222-251223 samt 251229-251230 så får jag dagsavdrag 2 + 2 dagar med avdrag 1948,81 kr per dag för 4 dagar.

Är det någon inställning hos mig som är fel eller har programmet gjort rätt vilket val jag än gör??

Mvh Pernilla

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

När du använder kalenderavdrag så ska det vara avdrag på samtliga dagar i perioden, även de som är arbetsfria (10 dagar i ditt exempel). Det är därför det dagsavdraget är lägre. Det schysstaste är nog därför att göra enligt ditt andra exempel, men kontrollera först om det är något som styrs i kollektivavtal.

//Carina

Tack så mycket för svar!!
Då kollar jag avtalet också, däremot kvarstår frågan om varför systemet bara la in 4 kalenderdagar under hela min period där du skriver 10 dagar, för det håller jag med om att det antalet är korrekt. Mvh Pernilla

Ja det känns ju lite konstigt, men vad använder du för system? 

Jag använder Spiris tid och gör överföring till Visma lön 600 och har märkt att det kan bli lite konstigt med dagarna när man kör över filen från tidsystemet då det systemet endast arbetar med schemalagda dagar och därför inte tar hänsyn till att avdraget ska vara enligt kalenderdagar.

//Carina

Jag har inget tidsprogram utan stoppar manuellt in allt i kalendern. 
Spiris lön använder jag.

Ok, har tyvärr ingen erfarenhet av Spiris lön då jag använder Visma lön 600.

Finns det snabbval i Spiris lön? Om ja så rekommenderar jag dig att använda dessa istället för specifika lönearter.

Tack så mycket för din hjälp!! Mvh Pernilla