Hur kan jag registrera uttag av en halv semesterdag (för en anställd som är 50% sjukskriven) för löneart 3235? När jag försöker gör detta dras alltid en hel semester-dag. Jag har försökt med både snabbvalet Semester och angett 50%, samt att försöka ändra arbetstiden (till 4 timmar) för en specifik dag när jag matat in löneart 3235.
Hej @FredSvan
Enligt semesterlagen är ett semesteruttag alltid en hel semesterdag och kan därför inte registreras som en halv dag – oavsett om den anställde är deltidssjukskriven. Det är anledningen till att programmet alltid drar en hel semesterdag när du använder löneart 3235, även om du anger 50 % eller försöker justera arbetstiden.
För en anställd som är 50 % sjukskriven finns därför i praktiken två alternativ:
• Antingen är den anställde sjukskriven 50 % och arbetar resterande 50 % – då ska ingen semester registreras den dagen.
• Eller så tar den anställde semester – då räknas det som en hel semesterdag, och sjukskrivningen pausas för den dagen.
Det är alltså inte möjligt att kombinera sjukskrivning och semester samma dag genom att ta ut “en halv semesterdag”. Programmet följer semesterlagen och tillåter därför inte detta, vilket är helt korrekt.
Hoppas detta hjälper!
Hej Tinna!
Tack för jättebra och tydligt svar!
Mvh / Fredrik S
Copyright 2026 Visma Spcs. All rights reserved.