Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MalinHolmstrom
UTFORSKARE

Retroaktiv lön på föräldraledig anställd

Hej,

jag gjorde en retroaktiv lön på två föräldralediga anställda.

Båda lönerna gäller från den 1/1-2026 men på den ena fick jag bara en sammanställning från mars, men på den andra från januari.

Jag tänker att även om där är flera avdrag på den anställde, så borde man ändå se några poster på januari och februari, eller kan det stämma eftersom den anställde inte fått något utbetalt i januari och februari, utan bara haft en skuld till företaget?

Försökte ringa support och väntar på att bli uppringd (snart 2 timmar sen jag ringde)

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @MalinHolmstrom 

För att kunna ge ett korrekt svar i det här fallet behöver man se hur registreringen är gjord i ditt löneprogram. Retroaktiv löneberäkning i Lön 600 påverkas både av hur frånvaron är registrerad på lönebeskeden och av inställningarna på de lönearter som används.

Till exempel kan det ha betydelse hur föräldraledigheten är registrerad - om månadslönen ligger kvar och avdrag görs utifrån den, eller om endast avdrag har registrerats. Det påverkar vilka löneposter programmet har att utgå från vid den retroaktiva beräkningen.

Det påverkas också av lönearternas inställningar. Retroaktiv lön beräknas bara på lönearter som är markerade för retroaktiv löneberäkning i löneartsregistret och som dessutom har en markering på flik 2 i fältet ”Underlag för retroaktiv löneberäkning”.

Utan att se lönebeskeden och vilka lönearter som har använts under januari–mars är det därför svårt att avgöra exakt varför retroberäkningen börjar från olika månader för de två anställda.

Välkommen att kontakta supporten på 0470-70 60 00. Ringer du vid 9 när vi öppnar brukar det inte vara några längre köer.