Hej,
Vi är en ekonomisk förening och ska betala ut insatsemission till en del före detta medlemmar. När jag gjorde detta 2024 så skapade jag en lönekörning för utbetalningen eftersom det är så himla smidigt att få en bankfil att läsa in på internetbanken. När man kör en sån fil så kommer texten "Lön" på mottagarens konto. Min undran är om det går att ändra den texten. Jag har kikat på bankfilen i anteckningar, men hittar inte den texten någonstans i filen så jag gissar att den inställningen i så fall finns någon annanstans.
@Tinna Gunnarsson har du möjlighet att kolla upp detta?
//Carina
Godmorgon @CarinaEsp
Ja du - det var ytterst oklart även för mig så jag har skickat frågan vidare. Skriver till dig när jag får svar.
Ha en fin dag så hörs vi förhoppningsvis snart 🌼
Hej @CarinaEsp
När du letar i filen i Anteckningar hittar du inte ordet "Lön" någonstans och det är precis som du misstänkte – inställningen sitter inte i filen som ren text. Texten styrs istället av en transaktionskod, ett par siffror på en bestämd position på raden.
Eftersom filen skapas i ett löneprogram lägger Visma Lön 600 automatiskt in koden för löneutbetalning. När du sedan läser in filen på internetbanken tolkar banken den koden och sätter texten "LÖN" på mottagarnas kontoutdrag. Det är alltså banken som översätter sifferkoden till ett ord, inte något du själv styr över från programmet. Och därför går det tyvärr inte att ändra i Visma Lön 600. Det är ett renodlat löneprogram och har inga inställningar för att byta transaktionskod eller lägga till fri text i bankfilen.
Eftersom det här är en insatsemission till tidigare medlemmar och inte en lön, kanske du kan göra utbetalningen via internetbankens vanliga betalningsfunktion i stället för en lönekörning? Tänker att då bör du slippa att "Lön" dyker upp på mottagarnas kontoutdrag, och du kan istället få skriva in en text som speglar vad det faktiskt handlar om. Dubbelkolla med Swedbank också för de kanske sitter på bättre tips.
Hoppas du kommer på något bra som funkar för er 🌻
Tack @Tinna Gunnarsson för ditt svar.
Då det rör sig om ett hundratal utbetalningar så är det smidigt att kunna göra det via Visma lön. Om man vet koden så skulle man ju kunna ändra den i filen, men annars så får den ligga kvar och det får stå Lön på mottagarens kontoutdrag. Det är ju också bra att kunna skicka ut ett underlag till mottagaren och där framgår det att det rör sig om insatsemission och inte lön.
Blir tillräckligt med manuell hantering när man måste skapa kontrolluppgifterna manuellt då det inte går att skapa KU31 från löneprogrammet.
Ha det fint!
//Carina
Jisses det var oerhört många. Jag lägger ett internt önskemål till våra utvecklare på en gång.
Tack själv bästa @CarinaEsp
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.