Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Det är semestertider i forumet - Vill du ha snabb hjälp?
Ring oss, vi hjälper dig gärna!
JohanF
UTFORSKARE

Saknar löneart 3370 Permission

Hej, vi kör Lön/Lön Smart och en medarbetare har varit ledig med lön för nära anhörigs begravning. Rekommendationen verkar vara att använda 3370 Permission för att hantera det, men den saknas hos mig. Hur kan jag lägga till den? Eller vad behöver jag ändra om jag kopierar en annan löneart, och vilken är lämplig att utgå från i så fall?

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @JohanF 

Du har helt rätt i att löneart 3370 – Permission (frånvaro utan löneavdrag) används för situationer som ledighet med lön i samband med närståendes begravning med Lön 600. Endast frånvarotiden registreras på denna löneart och det påverkar inte löneberäkningen då den anställde erhåller lön precis som vanligt. Det gör dock att du kan följa upp och spåra denna typ av frånvaro på löneartsnivå. 

Eftersom 3370 är en standardlöneart i Lön 600 så bör den normalt finnas tillgänglig. Om den saknas, kan den ha blivit borttagen av misstag. För att lägga till den igen gör du så här:

1. Ta först en säkerhetskopia av ditt löneprogram.
  2. Gå till Arkiv - Uppdatera lönearter/konton.
  3. Följ instruktionerna i hjälpavsnittet ”Uppdatera via Internet” under rubriken ”Uppdatering av lönearter och konton”.
  4. När du gjort detta bör löneart 3370 finnas i ditt register igen.

Ha en fortsatt fin dag! 

JohanF
UTFORSKARE

Hej, vi har tjänsten som bara heter Lön eller Lön Smart (webbgränssnitt), dvs jag har inget program installerat på datorn. Om den här frågan har hamnat i ett kategori för enbart Lön 600-frågor så har jag lagt den fel, men hittade inget bättre ställe att ställa den på.

Hej @JohanF 

Åh det var mitt fel - snöade in på Lön 600 eftersom du nämnde 3370 men tack för ditt förtydligande. 

I Lön finns det faktiskt ingen specifik funktion för just begravningsledighet. Du har två alternativ:

Du kan registrera frånvaron i Anställd som "Övrig frånvaro med lön" eller så lägger du till det direkt när du kör lönen genom att skapa en textrad på lönebeskedet där du skriver att personen varit ledig för begravning.

Hoppas detta hjälper! 

Hm, jag hittar ingen "Övrig frånvaro med lön" eller liknande heller (vi använder inte Anställd-funktionen, utan jag fyller i alla avvikelser för personalen själv). Jag kan skriva en kommentar i stället, men jag tycker att det blir prydligare och tydligare om jag kan använda en löneart.

Hej igen @JohanF 

Förstår och håller med. Lämna gärna ett förbättringsförslag via Feedback och funktioner som du hittar långt ner till vänster när du är inloggad. Jag tar det även vidare internt men det är bra om det kommer från oss båda. 

Ha det fint! 

/Tinna