Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CJ 84478
MEDLEM

Semesterdagar vid deltid

Hej, jag är ny inom lönehantering och vet inte hur jag ska hantera följande. 

Vi har en anställd som ska gå ner till 80% from nu i mars.

Han ska vara ledig en dag i veckan och jobba 4 dagar.

Bolaget han jobbar i har semesterår 1 januari-31 dec och intjänande- och uttagsår är samma.

Bolaget tillämpar 30 dagar i semesterrätt.

Hur blir det med hans semesterdagar i år, har han fortfarande rätt till de 30 dagar (som tjänas in och tas ut samtidigt) eller behöver jag justera dessa?

Vad behöver jag ändra i hans personalkort förutom arbetsschemat samt lönen?

Behöver jag tänka på något vad gäller semesterfliken i hans personalkort, och registrerar jag semesteruttag "som vanligt" i lönekörningen när han tar ut semester eller registrerar jag det på annat sätt?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Claudia J 

Välkommen som ny forummedlem. 

Börja med att kontrollera vad som gäller enligt fackligt avtal eller företagets semesterpolicy. Du behöver veta om den anställda ska ha intermittent semester (nettosemesterdagar) eller bruttosemester. Lön i Spiris och Visma Lön 600 har fullt stöd för nettosemester.

Intermittent arbetstid innebär att den anställda inte arbetar alla dagar i veckan - i detta fall 4 dagar/vecka. Sysselsättningsgrad och antal timmar per vecka saknar betydelse – det är antalet arbetsdagar som avgör.

När en intermittent anställd inte jobbar alla veckodagar behöver ni välja:

Nettosemesterdagar: Semester registreras endast de dagar den anställda skulle ha arbetat.

Eller
Bruttosemesterdagar: Semester registreras även på arbetsfria (för övriga i företaget ordinarie) dagar.

Vill ni använda nettosemesterdagar ställer ni in detta under Arkiv Inställningar Företagsinställningar Semester. När inställningen är gjord och du väljer ett arbetsschema med färre arbetsdagar än heltid räknar Visma Lön 600 automatiskt om semesterdagarna från brutto till netto.

Den anställde har fortfarande 30 semesterdagar i grunden. Vid deltidsarbete minskar inte semesterrätten, men antalet nettosemesterdagar anpassas automatiskt efter arbetsschemat. Du ska alltså inte justera semesterdagarna manuellt.

På personalkortet behöver du:

Ändra arbetsschema till 4 dagar/vecka
Justera lönen till 80 %
Kontrollera semesterfliken (ingen manuell ändring behövs i normalfallet)

Innan du gör ändringen rekommenderas att du tar en säkerhetskopia samt skriver ut en semesterskuldlista, så att du har underlag om du behöver kontrollera något i efterhand.

Semester registreras sedan som vanligt i lönekörningen. Vid nettosemester dras endast semester på de dagar som enligt schemat är arbetsdagar.

Om något ändå känns osäkert rekommenderar jag att du ringer Visma Support på 0470‑70 60 00.