Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sandra1
MEDLEM

Semestergrundande och ej semestergrundande föräldraledighet

Hej,

Om  jag har en anställd som ska ha semestergrundande föräldraledighet 1-13/7 och sedan 14-31/7 ej semestergrundande, då hennes 120 dagar passerat 13/7. Hur ska jag lägga in detta på lönekörningen för att det ska bli rätt? 

Provat att använda 3309 kalenderdagsavdrag semestergrun. och 3311 ej semestergrund. men då blir en skuld på löneart 9310. Jag vill bara att det ska bli noll längst ner. 

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Sandra1 

Du använder rätt lönearter – 3309 för semestergrundande föräldraledighet och 3311 för ej semestergrundande föräldraledighet. Dessa kommer även med via snabbvalet.

Att det uppstår olika belopp och en skuld på löneart 9310 beror på att lönearterna beräknas på olika sätt.

För att få totalsumman att bli den du önskar kan du göra så här:

Lägg in frånvaron via snabbvalet eller med lönearterna 3309 och 3311.
Högerklicka sedan på raden och välj att konvertera till rader.

Därefter kan du manuellt justera beloppet/á-priset på raderna så att nettot längst ner blir 0 kr.
På så sätt blir frånvaron korrekt registrerad samtidigt som lönebeskedet får rätt totalbelopp.

Lycka till och vill du att vi tittar på det tillsammans så ring oss på 0470-70 60 00. Nu i sommar har vi öppet mellan 8.15 och 15.30 med lunch 12 - 13. 

Välkommen!