Hej,
När jag tar ut sjukfrånvaro till årsredovisning så fattas en anställd som haft en sjukdag i september. Om jag tar ut en Frånvarolista med urvalet Sjuk så kommer denne med. Vid sjukdomstillfället var denne provanställd men den ska väl ändå ingå i rapporten till årsredovisningen?
Tack på förhand. /ML
Hej @Marja-Lena P-F
Ja, sjukfrånvaro ska redovisas i årsredovisningen oavsett anställningsform. Även provanställda ska alltså ingå, förutsatt att de har varit anställda under räkenskapsåret och haft sjukfrånvaro som ligger inom perioden.
Om personen kommer med i en vanlig frånvarolista men inte i underlaget till årsredovisningen beror det oftast på någon inställning eller avgränsning. Saker du kan kontrollera:
Provanställningen i sig är nog inte orsaken till att personen saknas utan jag misstänker att det hela beror på hur frånvaron är registrerad. Hör gärna av dig så jag får veta vad det berodde på.
Vill du att vi tittar på det tillsammans är du välkommen att ringa vår support på 0470‑70 60 00.
Hej,
Ja det är märkligt. Anställningen börjar 4/8 2025 sjuktillfället är en dag i september och är registrerad med Snabbvalet Sjuk så Karens har skapats.
Jag kanske får kontakta er support för att se var felet ligger?
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.