Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nellie 123
MEDLEM

Skapa om lönekörning som är borttagen.

Hej,

Jag har en fråga kring lönekörningar och semesterskuld i Visma.

Jag har ångrat alla lönekörningar från januari till mars 2025 eftersom jag upptäckte att semesterskulden inte stämde för helåret.

Nu har jag följande situation:

• Det finns omatchade lönekörningar i Kassa- och bankhändelser för januari, februari och mars
  • Jag vill återställa detta korrekt utan att skapa nya differenser i semesterskulden

Mina frågor är:

1. Hur återställer jag de omatchade lönekörningarna som nu ligger i Kassa och bank?
  2. Behöver jag skapa om lönekörningarna från januari igen och i så fall i vilken ordning?
  3. Jag har fått information om att man bör skapa lönekörning för februari innan man bokför januari för att undvika differenser i semesterskulden – stämmer detta och är det korrekt arbetssätt?

Jag vill säkerställa att semesterskulden blir korrekt för hela 2025 utan att skapa nya avvikelser.

Tack på förhand!

Nellie 
1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Nellie 123 

När lönekörningar ångras tas själva bokföringsunderlaget bort, men bankhändelserna som tidigare matchats mot lönen ligger kvar i Kassa- och bankhändelser. Dessa behöver därför matchas på nytt när lönerna registreras igen.

1. Omatchade lönekörningar i Kassa- och bankhändelser

Bankhändelserna kan du låta ligga kvar som de är tills du har skapat nya lönekörningar. När lönekörningarna bokförs igen kan du matcha bankhändelserna mot den nya bokföringshändelsen för löneutbetalningen.

2. Skapa om lönekörningarna

Ja, du behöver skapa om lönekörningarna igen för de månader som ångrades. Det är viktigt att de görs i kronologisk ordning, alltså januari → februari → mars. På så sätt räknas ackumulatorer och semestergrundande värden upp korrekt månad för månad.

3. Ordning för att undvika differens i semesterskuld

Normalt ska lönekörningar alltid skapas och bokföras i den faktiska månadsordningen. Att skapa februari före januari är i regel inte ett rekommenderat arbetssätt. Om lönerna registreras i rätt ordning brukar semesterskulden uppdateras korrekt.

Behöver du ytterligare hjälp rekommenderar jag att du ringer vår kunniga support på 0470-70 60 00. Välkommen!