När jag importerar tlu-filen så får jag meddelande:
Semester kan endast tas med hela dagar, hel semesterdag har skapats på "datum"
Har kollat med monitor o jag har rätt inställningar där, dvs de skickar i filen dagar +datum
I visma ligger tidkoden 040 som är mot snabbval. Är det fel?
Ska jag lägga löneart 3235 uttag betalda semesterdagar, månadsavlönad? Vad händer isf om de inte har betalda semesterdagar kvar av årets o de har sparade dagar eller det ska vara obetalda.
I stämplingsterminalen kan de bara välja semester (ej obetalda eller sparade) eftersom det alltid ska ta av årets dagar först)
Hej,
Jag har tidkoden mot snabbvalet då känner lönesystemet själv av vilken typ av semesterdag som ska tas ut.
I ditt fall känns det mer som att den anställde inte har rapporterat hela dagen som semesterdag. Det funkar ju inte att t ex jobba en timme och ha 7 timmar semester.
//Carina
De stämplar sin tid i Monitor och sedan i filen från monitor så förs det över datum+dagar och då borde det inte bli det "meddelandet". Är avstämt med Monitor att det är rätt inställt. Så det måste vara något i Visma lön 600 som gör att det meddelandet kommer upp. Frågan är vad...
Det borde inte bli något fel då, men jag hade kollat hur det ser ut i filen. Kan det vara så att den anställde har lagt koden för semester och sen en 1:a för det är en dag? Det ska nog rapporteras semester 8 tim.
de anställda kan inte lägga egna koder utan de bara väljer semester för den dagen o sedan blir det antal timmar de har på sitt schema. Men i filen körs det över antal dagar för de datum som de har lagt semester på. Och eftersom vi skickar över dagar till visma "Semester kan endast tas med hela dagar, hel semesterdag har skapats på "datum"" o vi får detta meddelandet så borde det ju inte komma upp. Visma har ju fått info om hel dag o datum så borde då inte bry sig om antal timmar för visma hanterar inte semestertimmar utan bara dagar. Får kolla hur det blir om jag ändrar till dag+timmar i monitor o se om Visma accepterar det då..
Ok. Tänkte bara på hur vi rapporterar hos oss, men vi har Spiris Tid och inte Monitor.
Hos oss ska den anställde rapportera 8 timmar på en dag, antingen som arbetad tid eller frånvaro, dvs även semester.
Kolla med supporten annars, det är ju ganska störigt när man får felmeddelanden som man inte förstår varför de dyker upp.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.