Hej,
Antigen är jag väldigt trög eller så förstår jag helt enkelt inte. Har kollat er hjälp, jag har frågat AI assistenten, kollat forumet och nyttjat google.
Idag har vi två typer av avtal Hotell & Restaurang samt Standard. Nu vill vi lägga upp transportarbetaravtalet med. Men jag hittar bara hur jag kopierar Hotell & Restaurang avtalet eller Standard avtalet.
Borde det inte gå att välja typ av avtal någonstans? För detta har vi ju uppenbarligen gjort när vi valde Hotell & Restaurang.
Sen fråga två, måste man flytta alla anställda till nytt avtal för att kunna höja OB ersättningen? För detta fältet är grått för oss. Då vi vill höja detta nämligen.
Hej @webtomten
I Spiris finns inte alla kollektivavtal som färdiga mallar att välja mellan som t.ex. Hotell & Restaurang men i övriga fall utgår man från Standardavtalet och anpassar det själv.
Det innebär att om du ska använda Transportarbetaravtalet så:
Ändra OB‑ersättning i Spiris Lön gör du inne på avtalet under Inställningar - Löneinställningar - Avtal.
Mer info finns i hjälpavsnittet Skapa eller redigera avtal och behöver du mer hjälp är du välkommen att ringa supporten på 0470‑70 60 00.
När ändrades detta? För försa gången jag skapade ett avtal kunde jag välja, men detta är nog 2 år sedan i samband med att man blev påtvingad lön smart! Bifogar en bild så ser du hur det ser ut.
En annan sak som är skumt är varför jag inte får mail notiser om svar i forumet trots att jag har det aktiverat.
@Tinna Gunnarsson en annan sak som dök upp. Går det inte att ändra OB tillägget på ett avtal utan att först ta bort alla som är kopplade till detta avtal?
Hej @webtomten
Det vet jag faktiskt inte men nu vet du hur det fungerar idag. Du får gärna höra av dig till supporten om vill ha mer detaljer kring det.
Jag har gjort några justeringar på din användarprofil men kan inte se att det är något felaktigt så du bör få aviseringar när du får svar på dina frågor.
Copyright 2026 Visma Spiris AB. All rights reserved.